سال 1، شماره 1 - ( دوره اول، شماره اول، پاییز و زمستان 1395 )                   جلد 1 شماره 1 صفحات 19-11 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (5084 مشاهده)

با حمله ناپلئون به مصر در آستانه قرن 19 و شکست نظامی عثمانی، تنظیمات به عنوان اولویتی مهم در راستای نوسازی امپراطوری در دستور کار قرار گرفت. این نقطه عطف تاریخی، سومین تلاقی و مهم­ترین تلاقی جهان اسلام با جهان غرب بود، در این زمان ارتش مدرن فرانسه عظمت بزرگ­ترین امپراطوری اسلامی را در هم شکست و مسلمانان را با پرسش علت عقب­مانندگی خود از پیشرفت­های نظامی و علمی غربی که تا پیش از آن خود را از آن برتر و بی­نیاز می­دید، روبرو ساخت. عثمانی به منظور رفع این عقب­ماندگی، به اتخاذ الگوهای غربی روی آورد. نوسازی با اولویت نظامی و تاسیس آکادمی­های نظامی انجام گرفت و سپس به سایر حوزه­ها تسری یافت. بطوری که اولین آکادمی هنرهای زیبا در 1883 در استانبول تاسیس شد.

از این رو، پژوهش حاضر، علاوه بر هدف آشنایی با هنر مدرن عثمانی و تکوین گفتمان هنری نوگرای عثمانی، می­کوشد به این پرسش­ها پاسخ دهد که گفتمان ویژه هنر مدرن عثمانی چیست؟ و چگونه در آثار نقاشی تجلّی یافته است. بدین منظور، شرایط جامعه عثمانی از قرن 19 تا استقرار جمهوری مطالعه شده و آثار هنرمندان برجسته مدرن عثمانی مورد تحلیل قرار گرفته است.

نتایج نشان می­دهد، گفتمان هنری نوگرا در عثمانی پیوندی تنگاتنگ با گفتمان نوسازی یا مدرنیزاسیون دارد، که گفتمان نوسازی­ در عثمانی معادل است با «غرب­گرایی» که در حوزه هنر بواسطه اتخاذ الگوهای غربی وانتقال آموزش هنر از کارگاه­های درباری به مدارس نظامی و سپس به آکادمی­ هنرهای زیبا نمودار شد. با تاسیس نهاد هنری جدید مانند آکادمی هنرهای زیبای استانبول در 1883، آموزش هنر به شیوه غربی به عنوان بارزترین مصداق نوگرایی نهادینه شد. از دیگر مصادیق تاثیر گفتمان نوسازی بر نقاشی عثمانی، می­توان به تصویر کردن زنان، مستند­نگاری نوسازی شهری و روستایی و استفاده از سبک­های مدرن اشاره کرد.

متن کامل [PDF 4625 kb]   (3076 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مبانی نظری هنر اسلامی
دریافت: 1396/2/26 | پذیرش: 1396/2/26 | انتشار: 1396/2/26

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.