سال 4، شماره 1 - ( دوفصلنامه 1399 )                   جلد 4 شماره 1 صفحات 87-77 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Baseri S, Karimi M. Islamic Iranian Architectural Capabilities in Textile Design with Emphasis on Interior Home Decoration. JIC 2020; 4 (1) :77-87
URL: http://jih-tabriziau.ir/article-1-88-fa.html
باصری سمیه، کریمی مریم. قابلیت های معماری ایرانی اسلامی در طراحی پارچه با تأکید بر دکوراسیون داخلی منزل. هنرهای صناعی اسلامی. 1399; 4 (1) :77-87

URL: http://jih-tabriziau.ir/article-1-88-fa.html


1- استادیار گروه طراحی و چاپ پارچه، دانشکده هنر دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
2- دانشجوی کارشناسی طراحی و چاپ پارچه، دانشکده هنر دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
چکیده:   (4074 مشاهده)
کاشی­کاری­های به‌جامانده از دوران اسلامی و تزیینات منحصربه‌فرد آن‌ها که ازجمله مهم‌ترین مظاهر تجلی مفاهیم عمیق معنوی و جلوه­های فرهنگی می­باشند، به گنجینه­های بی­بدیلی از هنر اسلامی مبدل گردیده­اند. این تزیینات اغلب دارای قابلیت­های متعددی در زمینه طراحی و ارتباطات بصری بوده و استفاده از آن‌ها در هنرهای کاربردی معاصر، حائز اهمیت است. مستندات پژوهـش حاضـر آثار معماری اسلامی به‌ویژه کاشی­کاری­های مسجد نصیرالملک شیراز است. مـطالعه و بــررسی نگاره­های کاشی­کاری این مسجد می­تواند باعث بازشناسی هویت فرهنگی آن گردد. این مقاله با تحلیل و توصیف داده­های جمع‌آوری‌شده به‌صورت کتابخانه­ای و میدانی در عرصه آرایه­های تزیینی این بنا، در پی پاســخ­گـــویی به این پرسش است که از تزییــنات کاشی­کاری­های این بنای تاریخی چگونه می­توان برای طراحی پارچه و دکوراسیون داخلی منزل استفاده نمود. در این راستا ابتدا از کاشی­کاری­های مسجد نصیرالملک عکاسی کرده و سپس به تحلیل و ارزیابی نقش­مایه­های مذکور پرداخته شد. در مرحله بعد قابلیت­های موجود در این نقش­مایه­ها برای طراحی پارچه موردبررسی قرار گرفت. درنهایت با انتخاب نقش­های مناسب و انجام تغییرات روی آن‌ها، طراحی پارچه برای دکوراسیون داخلی منزل صورت پذیرفت. نـــتایج این پژوهش نشــان داد کـه اگـرچه نقش­مایه­های مسجد نصیرالملک تا حدی متأثر از هنرهای غربی و به‌صورت طبیعـت­گـرا و غیر انتزاعی می­باشند، اما اصول زیبایی­شناسی و ویژگی­های خاص سنت ایرانی به­طور ظریف و آگاهانه در این نقوش موردتوجه هنرمندان بوده و لذا این نقوش از قابلیت­های کاربردی و بصری مناسب برای استفاده در هنرهای کاربردی ازجمله طراحی پارچه با هویت ایرانی و مطابق با معیارهای جامعه برخوردار هستند.
متن کامل [PDF 3935 kb]   (1831 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مبانی نظری هنر اسلامی
دریافت: 1398/1/6 | پذیرش: 1398/6/2 | انتشار: 1398/8/9

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه هنرهای صناعی اسلامی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Islamic Crafts

Designed & Developed by : Yektaweb