سال 4، شماره 2 - ( دوفصلنامه 1399 )                   جلد 4 شماره 2 صفحات 80-67 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- دانشگاه
چکیده:   (2425 مشاهده)
نقوش هندسی و گره چینی از گونه ­های رایج در تزئینات هنرهای اسلامی است. کمال و بالندگی هنر گره چینی و استفاده از نقوش هندسی در تزئینات ایرانی اسلامی، متعلق به دوره­ ی سلجوقی است. تا دوره­ی قاجار تزئینات هندسی و گره چینی فراز وفرودهای بسیاری داشته و در این دوره­ ی هنری با ورود فرنگی­ مآبی، فرهنگ تصویری-تزئینی ایران دستخوش تغییرات بسیاری گردید. هنر و معماری قاجار مآثر زیادی هرچند نه در حد و اندازه ­ی نمونه ­های شاخص ادوار پیشین حکومتی از خود در سرزمین ایران به‌جای گذاشته است. از درخشان­ ترین نمونه ­های معماری قاجار در استان چهارمحال و بختیاری کاخ-قلعه­ های چالشتر، جونقان و دزک است. که در زیر طاق آن‌ها نمونه­ هایی زیبا از گره چینی با نقوش هندسی و مصالح چوب، فلز و آینه وجود دارد. در این مقاله به شیوه­ ی توصیفی و تحلیل بصری و ترسیمی نقوش و عمدتاً به روش میدانی مختصات عمومی این نقش‌های هندسی در گره ها از حیث تنوع نقوش؛ مواد و مصالح به‌کاررفته و سطوح و عرصه­ های پوشش داده‌شده و محل قرارگیری آن و نیز ارتباط با سایر تزئینات بنا کاویده می­ شود. با توجه به حاکمیت فرهنگ تصویری قاجار و کلیت هنر و معماری عصر قجری در نمونه ­های اخیر عمدتاً از این شیوه متأثرند. ضمن آن­که تأثیرات محلی بر این نمونه­ ها قابل‌پیگیری و مشاهده است. در نمونه­ های اخیر به­ طور چشمگیری نقوش و تزئینات در سقف داخلی بنا پیچیده ­تر و ظریف­تر از نقوش سقف ایوان­ ها مشاهده گردید که دلایلی ازجمله حفظ و حراست از تزئینات در فضاهای بسته نسبت به فضاهای باز دلیل عمده­ی آن است.
متن کامل [PDF 1516 kb]   (928 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مبانی نظری هنر اسلامی
دریافت: 1398/7/15 | پذیرش: 1399/11/20 | انتشار: 1399/11/20

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.