@ARTICLE{Taheri Qomi, author = {Taheri Qomi, Mohammad and }, title = {AN ICONOGRAPHIC STUDY OF SULTAN MOHAMMAD NAQASH'S PAINTING CALLED "MASTI LAHOUTI AND NASUTI "}, volume = {4}, number = {2}, abstract ={نگاره­ی «مستی لاهوتی و ناسوتی»، مربوط به برگی از دیوان حافظ سام میرزا، اثر سلطان محمد نقاش، نگارگر مکتب تبریز صفوی، ازنظر آفرینش فضایی عرفانی، نمادین و نمایشی و نیز جاذبه­های تجسمی، یکی از نمونه­های غنی از شمایل­های تصویری به شمار می­رود. پژوهش حاضر از نوع نظری بوده و به روش توصیفی- تحلیلی تدوین‌شده و با گردآوری تصاویر و اطلاعات به روش کتابخانه­ای، نگاره‌ی یادشده را مورد تحلیل شمایل شناسانه قرار داده است. هدف از این پژوهش آن است که با رویکردی تاریخی و معناشناختی از شعر حافظ و نیز سیاق هنری سلطان محمّد، سعی در رمزگشایی از مفاهیم عرفانی و روایی مستتر در این نگاره، متأثّر از متن اصلی داشته باشد. پرسش بنیادین پژوهش عبارت است از: «چه مفاهیم حکمی، عرفانی، تغزّلی و اساطیری در پس روابط میان شمایل­ها و فضای تجسّمی حاکم بر نگاره حکم‌فرماست؟» پیشینه­های پژوهشی در رابطه با زندگی حافظ و نیز معنا پردازی و سبک­شناسی غزلیات او و همچنین تاریخ­ نگارگری مکتب ترکمانان و تبریز صفوی و شیوه‌ی نقاشی سلطان محمّد نقاش، که در مقالات و کتاب‌های نویسندگان ایرانی و خارجی نگاشته شده، به‌عنوان منابع پژوهشی موردمطالعه قرارگرفته و نتیجه‌ی حاصل آنکه شیوه‌ی اغراق­آمیز و طنزآلود سلطان محمّد در ترسیم شمایل­ها با جهان­بینی رندانه‌ی حافظ منطبق بوده و همچنین تقسیم­بندی نگاره به سه ساحت مشخّص از پایین به بالا و در نظرگیری شمایل­های متناسب با هر یک، با دیدگاه تفکیکی عرفانی مبنی بر ساحت­های سه‌گانه‌ی ناسوت، ملکوت و لاهوت تناسب دارد. }, URL = {http://jih-tabriziau.ir/article-1-107-fa.html}, eprint = {http://jih-tabriziau.ir/article-1-107-fa.pdf}, journal = {Journal of Islamic Crafts}, doi = {10.52547/jic.4.2.107}, year = {2021} }