%0 Journal Article %A Taheri Qomi, Mohammad %T AN ICONOGRAPHIC STUDY OF SULTAN MOHAMMAD NAQASH'S PAINTING CALLED "MASTI LAHOUTI AND NASUTI " %J Journal of Islamic Crafts %V 4 %N 2 %U http://jih-tabriziau.ir/article-1-107-fa.html %R 10.52547/jic.4.2.107 %D 2021 %K icons, iconography, painting, Sultan Mohammad, Divan Hafez, %X نگاره­ی «مستی لاهوتی و ناسوتی»، مربوط به برگی از دیوان حافظ سام میرزا، اثر سلطان محمد نقاش، نگارگر مکتب تبریز صفوی، ازنظر آفرینش فضایی عرفانی، نمادین و نمایشی و نیز جاذبه­های تجسمی، یکی از نمونه­های غنی از شمایل­های تصویری به شمار می­رود. پژوهش حاضر از نوع نظری بوده و به روش توصیفی- تحلیلی تدوین‌شده و با گردآوری تصاویر و اطلاعات به روش کتابخانه­ای، نگاره‌ی یادشده را مورد تحلیل شمایل شناسانه قرار داده است. هدف از این پژوهش آن است که با رویکردی تاریخی و معناشناختی از شعر حافظ و نیز سیاق هنری سلطان محمّد، سعی در رمزگشایی از مفاهیم عرفانی و روایی مستتر در این نگاره، متأثّر از متن اصلی داشته باشد. پرسش بنیادین پژوهش عبارت است از: «چه مفاهیم حکمی، عرفانی، تغزّلی و اساطیری در پس روابط میان شمایل­ها و فضای تجسّمی حاکم بر نگاره حکم‌فرماست؟» پیشینه­های پژوهشی در رابطه با زندگی حافظ و نیز معنا پردازی و سبک­شناسی غزلیات او و همچنین تاریخ­ نگارگری مکتب ترکمانان و تبریز صفوی و شیوه‌ی نقاشی سلطان محمّد نقاش، که در مقالات و کتاب‌های نویسندگان ایرانی و خارجی نگاشته شده، به‌عنوان منابع پژوهشی موردمطالعه قرارگرفته و نتیجه‌ی حاصل آنکه شیوه‌ی اغراق­آمیز و طنزآلود سلطان محمّد در ترسیم شمایل­ها با جهان­بینی رندانه‌ی حافظ منطبق بوده و همچنین تقسیم­بندی نگاره به سه ساحت مشخّص از پایین به بالا و در نظرگیری شمایل­های متناسب با هر یک، با دیدگاه تفکیکی عرفانی مبنی بر ساحت­های سه‌گانه‌ی ناسوت، ملکوت و لاهوت تناسب دارد. %> http://jih-tabriziau.ir/article-1-107-fa.pdf %P 107-118 %& 107 %! %9 Original Research %L A-10-260-1 %+ %G eng %@ 2588-316x %[ 2021