Journal of Islamic Crafts
هنرهای صناعی اسلامی
JIC
Art & Architecture
http://jih-tabriziau.ir
1
admin
2588-316x
2588-3178
10.52547/jic
fa
jalali
1400
9
1
gregorian
2021
12
1
5
2
online
1
fulltext
fa
بررسی و مقایسه تطبیقی پوشش لیلی و مجنون بر اساس منظومه نظامی گنجوی و نگاره های مرتبط
A comparative study of the clothing of lily and Majnun based on Manzume Nizami Ganjavi and related figures
مبانی نظری هنر اسلامی
2
پژوهشي
Original Research
<div style="text-align: justify;"><strong>چکیده</strong><br>
در هر فرهنگ و تمدنی یک هنر بنیادین و پایه وجود دارد که سایر هنرها بر اساس آن ایجاد می­شوند. برخی هنرها پایه و منشا پیدایش هنرهای دیگر هستند و برخی برگرفته و تاثیر پذیرفته از سایر هنرها. در ایران، شعر نقش هنر بنیادین را در ایجاد سایر هنرها ایفا می­کند. از میان هنرهای مختلف، نگارگری ارتباط فراوانی با شعر دارد و در بین آثار نگارگری، نقش داستان­های عاشقانه قابل توجه است که حکایت لیلی و مجنون یکی از مشهورترینِ این داستان­ها بوده و توسط حکیم نظامی گنجوی گردآوری شده است. اشعار در منظومه­ی لیلی و مجنون رمزگونه هستند؛ بنابراین نیاز است که به تفسیر دقیق آن­ها پرداخته شود. در این مقاله سعی بر آن است که توصیفات مرتبط با پوشش شخصیت­های اصلی داستان لیلی و مجنون از منظومه استخراج، و به مقایسه­ی آن با پوشش موجود در نگارگری­های مرتبط بپردازد؛ در نهایت با بهره­گیری از یافته­های پژوهش به پاسخ این سوال دست یابد که اثرپذیری نگارگری از شعر چگونه است؟ در این پژوهش روش گردآوری اطلاعات، اسنادی و کتابخانه­ای بوده و جهت تدوین و تنظیم آن از روش توصیفی- تحلیلی استفاده شده است. از گزینه­های مورد توجه شاعر در منظومه برای توصیف پوشش لیلی و مجنون، بیان چگونگی جنسیت پارچه­ها شامل زربفت، پرند، دیبا، خز، خارا، پلاس و چرم است. برای رنگ، نیلی و کبود انتخاب شده و برای طرح، از عمامه، عصابه، سرپیچ، کَله­بند، نقاب، پیراهن، دُراعه، پلاس، سَلَب و همچنین برای زیور از خلخال نام برده است. با بررسی 14 نگاره از سبک­های طلایی نگارگری ایران، مشخص می­شود که تاثیرپذیری نگارگر از متن، بیشتر در رنگ پوشش است.<br>
</div>
<div style="text-align: justify;"><strong>Abstract</strong><br>
In every culture and civilization, there is a fundamental and the base art, on which other arts are created. Different arts are created for different purposes; Some are the origin of other arts and some derived from and influenced by other arts. In Iran, The foundation of many arts is known as poetry and a poet and poetry plays the role of the basic art in the creation of other arts. Among various arts, painting has a lot to do with poetry, in fact, painting is one of the arts that has a long-standing connection with poetry. among the works of painting, the role of romantic stories is outstanding, of which the story of lily and Majnun is of the most famous ones, compiled by Hakim Nizami Ganjavi. Nezami Ganjavi, the most famous poet in writing love stories, narrates the story of lily and Majnun with mysterious poems that each word gives different meaning to the audience. Poems in the poetry of lily and Majnun are cryptic, so To get the true meaning of poetry, they need to be carefully interpreted and their analysis, especially if a long history has passed since the creation of the work; also if the poet is world-renowned for speaking cryptically. This paper explores the art of the origin of poetry and tried to explore the relevance and extent of the art of painting of poetry; extract the descriptions related to the coverage of the main characters of the story of lily and Majnun from the poetry, and compare it with the clothing of related painting works. Ultimately, using the results, it is tried to answer the question: what is the effect of painting (follower Art) on poetry (basic art)? In this study, data collection method was documentation and library and the descriptive-analytical method was used to formulate and set it. the context of the poem, the poet in the poems describing the main characters of the story does not neglect to describe their coverage and devotes parts to it. It also appears that the artist, after reading the poem, has been illustrating the poetchr('39')s descriptions. In the present article, lily and Majnun coverage is derived from what is inferred from the military system and then, by comparing the paintings of lily and Majnun in the works of painting from the eighth to the eleventh centuries, the results are presented. among the points of interest to the poet in the poetry to describe the clothing of lily and Majnun are expressing material of the textile including Zarbaft, Parand, Diba, Fur, Khara, Plus and Leather. Indigo and sapphire were selected as colors. For the design, turban, bandage, Sarpech, clinch, mask, shirt, cuirass, plus, Salab, and Khalkhal were used for jewelry. By examining 14 pictures of the golden styles of Iranian painting, it is found that the effect of the painter from the text is more on the color of the clothing. It should be noted that all of the bits used the military jams, by Hassan Vahid Dastgerdi.<br>
</div>
نظامی گنجوی, لیلی و مجنون, نگارگری ایرانی, پوشش
Nizami Ganjavi, lily and Majnun, Iranian painting, clothing
3
0
http://jih-tabriziau.ir/browse.php?a_code=A-10-250-1&slc_lang=fa&sid=1
fatemeh
chavoshi najafabadi
فاطمه
چاوشی نجف آبادی
fchavoshe1810@gmail.com
10031947532846001771
10031947532846001771
Yes
Science & Arts University
دانشگاه علم و هنر
S. Ali
mojabi
سید علی
مجابی
sa-mojabi@iaun.ac.ir
10031947532846001772
10031947532846001772
No
Islamic Azad University Najafabad Branch
دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد
mahdi
sadeghi
مهدی
صادقی
sadeqi.mim@gmail.com
10031947532846001773
10031947532846001773
No
Yazd State University
دانشگاه دولتی یزد