Journal of Islamic Crafts
هنرهای صناعی اسلامی
JIC
Art & Architecture
http://jih-tabriziau.ir
1
admin
2588-316x
2588-3178
10.52547/jic
fa
jalali
1402
3
1
gregorian
2023
6
1
7
1
online
1
fulltext
fa
باز اندیشی مفهوم قدرت از دیدگاه فوکو در نگارههای جامعالتواریخِ رشیدالدین فضلالله همدانی
Recondensing the Concept of Power from Foucault's Perspective in Rashid al-Din Fazlullah Hamedani’s Jami al-Tawarikh
مبانی نظری هنر اسلامی
2
پژوهشي
Original Research
<p style="text-align: justify;">حاکمان ایلخانی به دلیل حضور همراه با جبر در ایران، نیازمند مشروعیتبخشی به خود با هر ابزار ممکن بودهاند. اثبات قدرت و توانایی بالقوه این قوم و حاکمان منتخب آنها در کشورداری و جنگاوری یکی از وجوه این مشروعیت بوده است؛ بنابراین در این دوره مشروعیت براساس منشأ قدرت شکل میگیرد و «قدرت» در مرکز توجه کتب تاریخی و شاهنامهها نمایان میشود. بر این اساس نگارش و مصورسازی کتابهای تاریخی به ابزاری برای مشروعیتطلبی مغولان تبدیل میگردد. یکی از این کتب، کتاب جامعالتواریخ اثر شیخ فضلالله همدانی است که بهعنوان موردمطالعه با رویکرد گفتمانی و با شیوهی تحلیل گفتمان میشل فوکو بررسی شده است. فوکو علاوه بر قدرت، از طریق اعمال قدرت که از آن به استفاده از زور تعبیر میکند، به اعمال قدرت از طریق کسب مقبولیت نیز اعتقاد دارد. این پژوهش در نظر دارد با بهرهگیری از روش توصیفی-تحلیلی و استفاده از شیوهی مطالعهی کتابخانهای به این سؤال اصلی پاسخ دهد؛ قدرت و گفتمان حاکمان ایلخانی در نگارههای جامع-التواریخ چگونه نمود پیدا کرده است؟ در این نوشتار قصد داریم با تحلیل نگارههای جامعالتواریخ، بازتاب گفتمان قدرت و مقبولیت ایلخانان را در این نگارهها بررسی کنیم. از طریق انجام این پژوهش میتوان چگونگی بهرهگیری از هنر برای مشروعیتطلبی توسط حاکمان ایلخانی را بر اساس نظریهی قدرت و گفتمان فوکو به دست آورد و پی برد که در این دوره تاریخ و هنر بهعنوان ابزاری برای نمایش قدرت و مشروعیتطلبی در گفتمان سیاسی بهکاررفته است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که نمایش قدرت حاکمان مغول که با استفاده از اِلمانهای قدرت در نگارههای جامعالتواریخ بهکاررفته است در راستای مسائل سیاسی و برای مشروعیتطلبی بوده است. حاکمان ایلخانی با بهرهگیری از تسامح مذهبی و پذیرش دین، فرهنگ و هنر قوم مغلوب، سعی در موجه نشان دادن حاکمیت خود داشتهاند.</p>
<p style="text-align: justify;"> </p>
<p>Abstract</p>
<p>The Ilkhanate head of state due to their attendance in Iran, needed to legitimize themselves by any means conceivable. One feature of this legitimacy has been the protest of the power and potential aptitude of this people and their elected head of state to govern and wage war. Consequently, in this period, legitimacy is shaped based on the origin of power and "power" seems in the center of attention of historical books and Shahnamehs. Therefore, not only is the writing of historical books a tool for the legitimacy of the Mongols, but also the miniature and illustration of these books has been very operative in this direction. One of these books is Jami al-Tawarikh by Sheikh Fazlullah Hamedani, which will be studied as a case study with the approach of the concept of Foucault power. By means of the concept of power discourse, Foucault introduced a new technique for historical and social analysis and is now one of the most practical thoughts for genealogical analysis. In this regard, first Foucault's theories of power and discourse are scrutinized and on this basis the evolution of the place of power in Jami al-Tawarikh is inspected.Now this investigation intends to answer this main question based on library studies and descriptive-analytical method: 1- Rendering to Foucault's theory of power, how did the power and dissertation of the Ilkhanate head of state give the impression in drawings of Jami al-Tawarikh? Based on this study, it was found that the exhibition of power in Mogul art in Jami al-Tawarikh has been in line with political issues and the presentation of the king's power, and history and art have been used as a tool to show power in political discourse.</p>
<p> </p>
میشل فوکو, قدرت, جامعالتواریخ, مشروعیت, ایلخانان, نگارگری
Keywords: Michel Foucault, power, Jami al-Tawarikh, legitimacy, Ilkhanate, miniature
1
13
http://jih-tabriziau.ir/browse.php?a_code=A-10-254-1&slc_lang=fa&sid=1
Mehdi
Kazempour
مهدی
کاظمپور
M.kazempur63@gmail.com
10031947532846002846
10031947532846002846
No
Assistant Professor Tabriz University of Islamic Art, Tabriz, Iran.
دانشیار دانشکده حفاظت آثار فرهنگی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران
Zahra
Behrad
زهرا
بهراد
Zahra.behrad.raz@gmail.com
10031947532846002847
10031947532846002847
Yes
Master student of Islamic art (art research major), Tabriz University of Islamic Art, Tabriz, Iran.
دانشآموخته کارشناسی ارشد هنر اسلامی (گرایش پژوهش هنر)، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران