Journal of Islamic Crafts
هنرهای صناعی اسلامی
JIC
Art & Architecture
http://jih-tabriziau.ir
1
admin
2588-316x
2588-3178
10.52547/jic
fa
jalali
1395
12
1
gregorian
2017
3
1
1
1
online
1
fulltext
fa
هنر در خدمت گفتمان نوسازی: مطالعه موردی نقاشی عثمانی از اواخر امپراطوری تا استقرار جمهوری
Art in the service of the modernization discourse: a Case Study of Ottoman paintings from the late Empire to Republic
مبانی نظری هنر اسلامی
2
پژوهشي
Original Research
<p dir="RTL" style="margin: 12pt 0in 10pt; text-align: justify; line-height: normal;"><span style="font-size: 12pt;"><span style="font-family: b zar;">با حمله ناپلئون به مصر در آستانه قرن 19</span></span> <span style="font-size: 12pt;"><span style="font-family: b zar;">و شکست نظامی عثمانی،</span></span> <span style="font-size: 12pt;"><span style="font-family: b zar;">تنظیمات به عنوان اولویتی مهم در راستای نوسازی امپراطوری در دستور کار قرار گرفت. این نقطه عطف تاریخی، سومین تلاقی و مهم</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 12pt;"><span style="font-family: calibri;">­</span></span></span><span style="font-size: 12pt;"><span style="font-family: b zar;">ترین تلاقی جهان اسلام با جهان غرب بود، در این زمان </span></span><span style="font-size: 12pt;"><span style="font-family: b zar;">ارتش مدرن فرانسه عظمت بزرگ­ترین امپراطوری اسلامی را در هم شکست</span></span> <span style="font-size: 12pt;"><span style="font-family: b zar;">و مسلمانان را با پرسش علت عقب­مانندگی خود از پیشرفت­های نظامی و علمی غربی که تا پیش از آن خود را از آن برتر و بی</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 12pt;"><span style="font-family: calibri;">­</span></span></span><span style="font-size: 12pt;"><span style="font-family: b zar;">نیاز می</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 12pt;"><span style="font-family: calibri;">­</span></span></span><span style="font-size: 12pt;"><span style="font-family: b zar;">دید، روبرو ساخت. عثمانی به منظور رفع این عقب</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 12pt;"><span style="font-family: calibri;">­</span></span></span><span style="font-size: 12pt;"><span style="font-family: b zar;">ماندگی، به اتخاذ الگوهای غربی روی آورد.</span></span><span style="font-size: 12pt;"><span style="font-family: b zar;"> نوسازی با اولویت نظامی و تاسیس آکادمی</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 12pt;"><span style="font-family: calibri;">­</span></span></span><span style="font-size: 12pt;"><span style="font-family: b zar;">های نظامی انجام گرفت و سپس به سایر حوزه</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 12pt;"><span style="font-family: calibri;">­</span></span></span><span style="font-size: 12pt;"><span style="font-family: b zar;">ها تسری یافت. بطوری که اولین آکادمی هنرهای زیبا در 1883 در استانبول تاسیس شد.</span></span></p>
<p dir="RTL" style="margin: 0in 0in 10pt; text-align: justify; line-height: normal;"><span style="font-size: 12pt;"><span style="font-family: b zar;">از این رو، </span></span><span style="font-size: 12pt;"><span style="font-family: b zar;">پژوهش حاضر، علاوه بر هدف آشنایی با هنر مدرن عثمانی و تکوین گفتمان هنری نوگرای عثمانی، می</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 12pt;"><span style="font-family: calibri;">­</span></span></span><span style="font-size: 12pt;"><span style="font-family: b zar;">کوشد به این پرسش</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 12pt;"><span style="font-family: calibri;">­</span></span></span><span style="font-size: 12pt;"><span style="font-family: b zar;">ها پاسخ دهد که گفتمان ویژه هنر مدرن عثمانی چیست؟ و چگونه در آثار نقاشی تجلّی یافته است. بدین منظور، شرایط جامعه عثمانی از قرن 19 تا استقرار جمهوری مطالعه شده و آثار هنرمندان برجسته مدرن عثمانی مورد تحلیل قرار گرفته است.</span></span></p>
<p dir="RTL" style="margin: 0in 0in 10pt; text-align: justify; line-height: normal;"><span style="font-size: 12pt;"><span style="font-family: b zar;">نتایج نشان می­دهد، گفتمان هنری نوگرا در عثمانی پیوندی تنگاتنگ با گفتمان</span></span> <span style="font-size: 12pt;"><span style="font-family: b zar;">نوسازی یا مدرنیزاسیون دارد، که گفتمان نوسازی­ در عثمانی</span></span> <span style="font-size: 12pt;"><span style="font-family: b zar;">معادل است با «غرب­گرایی»</span></span> <span style="font-size: 12pt;"><span style="font-family: b zar;">که در حوزه هنر بواسطه اتخاذ الگوهای غربی وانتقال آموزش هنر از کارگاه­های درباری به مدارس نظامی و سپس به آکادمی­ هنرهای زیبا نمودار شد.</span></span> <span style="font-size: 12pt;"><span style="font-family: b zar;">با تاسیس نهاد هنری جدید مانند</span></span> <span style="font-size: 12pt;"><span style="font-family: b zar;">آکادمی هنرهای زیبای استانبول</span></span> <span style="font-size: 12pt;"><span style="font-family: b zar;">در 1883، آموزش هنر به شیوه غربی به عنوان بارزترین مصداق نوگرایی</span></span> <span style="font-size: 12pt;"><span style="font-family: b zar;">نهادینه شد. از دیگر مصادیق تاثیر گفتمان نوسازی بر نقاشی عثمانی، می­توان به تصویر کردن زنان، مستند­نگاری نوسازی شهری و روستایی و استفاده از سبک­های مدرن</span></span> <span style="font-size: 12pt;"><span style="font-family: b zar;">اشاره کرد.</span></span></p>
<p>With Napoleon's invasion of Egypt in the 19th century and the Ottoman military defeats, modernization was set as a priority in the agenda of the empire. This turning point was the third conflict between the two worlds, Islamic and western which faced the Muslims with this question that what is the reason for their military and scientific backwardness. In order to fix this backwardness, the Ottoman adopted Western modernization patterns with the Priority of military modernization and establishment of military academies. Therefore the first Academy of Fine Arts was founded in 1883 in Istanbul.</p>
<p>The present study in addition to familiarization with modern Ottoman art, tries to answer these questions: What is the specific discourse of modern Ottoman art? And how is it manifested in paintings. Hence, the circumstances of the Ottoman Empire from the 19th century until the establishment of the Republic are studied and works of prominent Modern Ottoman paintings are analyzed.</p>
<p>The results show that the discourse of modern art in Ottoman Turkey has close ties with the modernization discourse. Modernization discourse in the Ottoman Empire is equivalent to the "Westernization". In the field of art education it represents adoption of Western styles and transmission of collective art activities from court workshops of military schools and then to Academy of Fine Arts. With the establishment of new art institutions such as the Academy of Fine Arts in Istanbul in 1883, learning Western-style modernism became institutionalized as the most striking example of modernism. In addition, emergence of women images, documentary landscape paintings depicting urban and rural modernization and adoption of modern styles could be considered as other impacts of modernization discourse on Ottoman painting.</p>
نقاشی نوگرای عثمانی, مدرنیزاسیون, غربگرایی, آکادمی هنرهای زیبا.
Ottoman Modern painting, modernization, Westernization, Academy of fine arts.
11
19
http://jih-tabriziau.ir/browse.php?a_code=A-10-108-5&slc_lang=fa&sid=1