سال 5، شماره 2 - ( دوفصلنامه 1400 )                   جلد 5 شماره 2 صفحات 0-3 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

chavoshi najafabadi F, mojabi S A, sadeghi M. A comparative study of the clothing of lily and Majnun based on Manzume Nizami Ganjavi and related figures. JIC 2021; 5 (2) :3-0
URL: http://jih-tabriziau.ir/article-1-103-fa.html
چاوشی نجف آبادی فاطمه، مجابی سید علی، صادقی مهدی. بررسی و مقایسه تطبیقی پوشش لیلی و مجنون بر اساس منظومه نظامی گنجوی و نگاره های مرتبط. هنرهای صناعی اسلامی. 1400; 5 (2) :3-0

URL: http://jih-tabriziau.ir/article-1-103-fa.html


1- دانشگاه علم و هنر
2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد
3- دانشگاه دولتی یزد
چکیده:   (2266 مشاهده)
چکیده
در هر فرهنگ و تمدنی یک هنر بنیادین و پایه وجود دارد که سایر هنرها بر اساس آن ایجاد می­شوند. برخی هنرها پایه و منشا پیدایش هنرهای دیگر هستند و برخی برگرفته و تاثیر پذیرفته از سایر هنرها. در ایران، شعر نقش هنر بنیادین را در ایجاد سایر هنرها ایفا می­کند. از میان هنرهای مختلف، نگارگری ارتباط فراوانی با شعر دارد و در بین آثار نگارگری، نقش داستان­های عاشقانه قابل توجه است که حکایت لیلی و مجنون یکی از مشهورترینِ این داستان­ها بوده و توسط حکیم نظامی گنجوی گردآوری شده است. اشعار در منظومه­ی لیلی و مجنون رمزگونه هستند؛ بنابراین نیاز است که به تفسیر دقیق آن­ها پرداخته شود. در این مقاله سعی بر آن است که توصیفات مرتبط با پوشش شخصیت­های اصلی داستان لیلی و مجنون از منظومه استخراج، و به مقایسه­ی آن با پوشش موجود در  نگارگری­های مرتبط بپردازد؛ در نهایت با بهره­گیری از یافته­های پژوهش به پاسخ این سوال دست یابد که اثرپذیری نگارگری از شعر چگونه است؟ در این پژوهش روش گردآوری اطلاعات، اسنادی و کتابخانه­ای بوده و جهت تدوین و تنظیم آن از روش توصیفی- تحلیلی استفاده شده است. از گزینه­های مورد توجه شاعر در منظومه برای توصیف پوشش لیلی و مجنون، بیان چگونگی جنسیت پارچه­ها شامل زربفت، پرند، دیبا، خز، خارا، پلاس و چرم است. برای رنگ، نیلی و کبود انتخاب شده و برای طرح، از عمامه، عصابه، سرپیچ، کَله­بند، نقاب، پیراهن، دُراعه، پلاس، سَلَب و همچنین برای زیور از خلخال نام برده است. با بررسی 14 نگاره از سبک­های طلایی نگارگری ایران، مشخص می­شود که تاثیرپذیری نگارگر از متن، بیشتر در رنگ پوشش است.
 
متن کامل [PDF 1367 kb]   (696 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مبانی نظری هنر اسلامی
دریافت: 1398/10/2 | پذیرش: 1401/1/14 | انتشار: 1401/3/16

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه هنرهای صناعی اسلامی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Islamic Crafts

Designed & Developed by : Yektaweb