XML English Abstract Print


1- دانشگاه هنراسلامی تبریز
چکیده:   (186 مشاهده)
آرت­نوو از اولین سبک­های هنری اواخر قرن نوزدهم (م) است که بواسطه­ی طیف متنوعی از هنرمندان در رشته­های مختلف در بسیاری از کشورها مورد استقبال قرار گرفت. اوج شکوفایی این جنبش در اواخر قرن نوزدهم و آغاز قرن بیستم میلادی است که با افزایش نقوش ارگانیک و شکل­های منحنی شده در اغلب کشورهای اروپا مشاهده می­شود. از مهمترین شاخصه­های سبک آرت­نوو می­توان به بهره­مندی از نقوش هنر شرق به خصوص هنر اسلامی، تاکید بر استفاده همزمان از دو ماده در کنار یکدیگر برای ساخت آثار کاربردی و بکارگیری گسترده از نقوش گیاهی و منحنی در طراحی آثار این سبک اشاره کرد. چگونگی بهره­مندی از دو ماده فلز و شیشه در طراحی آثار این سبک مساله اصلی این پژوهش محسوب می­گردد.
هدف از این پژوهش بررسی آثار تلفیقی فلز و شیشه در آثار سبک آرت­نوو است که درصدد پاسخ به پرسش است که چگونه از شیوه­های مختلف ساخت و تزیین دو ماده فلز و شیشه در طراحی و ساخت آثار این سبک استفاده شده است؟ این پژوهش بر اساس هدف از نوع کاربردی و بر اساس ماهیت و روش از نوع توصیفی-تحلیلی است. گردآوری اطلاعات آن به­صورت کتابخانه­ای انجام گرفته­ است.
براساس مطالعات صورت گرفته و نتایج حاصل می­توان گفت که هنرمندان سبک آرت نوو با تاکید بر تلفیق مواد مختلف در کنار هم تلاش نمودند تا آثار خود را با ماهیت کاربردی با استفاده از نقوش گیاهی و مدور تزیین نمایند. تاکید بر وجوه کاربرد و تزیین در تلفیق مواد مختلف از بارزترین ویژگی­های آثار سبک آرت نوو محسوب می­گردد.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: بررسی و نقد هنرهای اسلامی در دوره معاصر
دریافت: 1402/11/26 | پذیرش: 1403/3/20

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه هنرهای صناعی اسلامی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Islamic Crafts

Designed & Developed by : Yektaweb