1- دانشگاه هنراسلامی تبریز
چکیده: (186 مشاهده)
آرتنوو از اولین سبکهای هنری اواخر قرن نوزدهم (م) است که بواسطهی طیف متنوعی از هنرمندان در رشتههای مختلف در بسیاری از کشورها مورد استقبال قرار گرفت. اوج شکوفایی این جنبش در اواخر قرن نوزدهم و آغاز قرن بیستم میلادی است که با افزایش نقوش ارگانیک و شکلهای منحنی شده در اغلب کشورهای اروپا مشاهده میشود. از مهمترین شاخصههای سبک آرتنوو میتوان به بهرهمندی از نقوش هنر شرق به خصوص هنر اسلامی، تاکید بر استفاده همزمان از دو ماده در کنار یکدیگر برای ساخت آثار کاربردی و بکارگیری گسترده از نقوش گیاهی و منحنی در طراحی آثار این سبک اشاره کرد. چگونگی بهرهمندی از دو ماده فلز و شیشه در طراحی آثار این سبک مساله اصلی این پژوهش محسوب میگردد.
هدف از این پژوهش بررسی آثار تلفیقی فلز و شیشه در آثار سبک آرتنوو است که درصدد پاسخ به پرسش است که چگونه از شیوههای مختلف ساخت و تزیین دو ماده فلز و شیشه در طراحی و ساخت آثار این سبک استفاده شده است؟ این پژوهش بر اساس هدف از نوع کاربردی و بر اساس ماهیت و روش از نوع توصیفی-تحلیلی است. گردآوری اطلاعات آن بهصورت کتابخانهای انجام گرفته است.
براساس مطالعات صورت گرفته و نتایج حاصل میتوان گفت که هنرمندان سبک آرت نوو با تاکید بر تلفیق مواد مختلف در کنار هم تلاش نمودند تا آثار خود را با ماهیت کاربردی با استفاده از نقوش گیاهی و مدور تزیین نمایند. تاکید بر وجوه کاربرد و تزیین در تلفیق مواد مختلف از بارزترین ویژگیهای آثار سبک آرت نوو محسوب میگردد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
بررسی و نقد هنرهای اسلامی در دوره معاصر دریافت: 1402/11/26 | پذیرش: 1403/3/20