AU - savari, mumammad AU - Sheikhi, Alireza TI - Visual analysis of Flowers and Bird Painting of Zand and Qajar periods PT - JOURNAL ARTICLE TA - JIC JN - JIC VO - 6 VI - 1 IP - 1 4099 - http://jih-tabriziau.ir/article-1-153-fa.html 4100 - http://jih-tabriziau.ir/article-1-153-fa.pdf SO - JIC 1 AB  - حدفاصل به قدرت رسیدن نادرشاه افشار تا دوره ناصرالدین شاه قاجار را باید نقطه عطفی در نقاشی گل و مرغ ایران دانست. در این دوره نقاشی گل و مرغ در مرقعات، آثار لاکی (شامل قاب آیینه، جلد کتاب و قلمدان) و نقاشی دیواری مورد توجه قرار گرفت. در مرقعات از تک‌بوته، در آثار لاکی از ترکیب گلشن و در تزیینات معماری از گل و گلدان، افشان و بندهای مدور استفاده شد. در این برهه پر فراز و نشیب هنرمندان ناچار به کوچ و جابه‌جایی بوده و سنت­های نقاشی ایالتی را جابه جا می­کردند. چنانچه هنرمندانی که در نقاشی­های ارگ کریمخانی دوره زند مشغول بودند، به خدمت قاجار در آمده و در مرمت کاخ­های صفوی گماشته شدند. شهرهایی چون اصفهان(افشار)، شیراز(زند) و تهران(قاجار) هنرمندان گل و مرغ‌سازی داشت که نیاز دربار تا بازار را برطرف می­کردند. هدف پژوهش، مطالعه فنی بصری آثار گل و مرغ دوره زند و قاجار است. نوشتار در پی پاسخ بدین پرسش‌هاست: ویژگی­های فنی و بصری گل و مرغ دوره زند-قاجار در آثار لاکی، مرقعات و تزیینات معماری چیست؟و عوامل تاثیرگذار بر آن کدام است؟ روش تحقیق، توصیفی و تحلیلی بوده و شیوه گردآوری مطالب، کتابخانه­ای است. یافته‌ها نشان می­دهد عواملی چون میل به باستان­گرایی، نسبت شاهان قاجاری با صفویان در نقاشی گل و مرغ در تزیینات معماری و حضور هنرمندان و سیاحان غربی و به خصوص دوربین عکاسی بر جهت‌گیری گل و مرغ در مرقعات تاثیرگذار بود. به دلیل جذب هنرمندان برتر به پایتخت­، این دوره فاقد سبک یا شیوه ایالتی خاصی است. CP - IRAN IN - Tehran, Valiasr St, Opposite of Bozorgmehr St LG - eng PB - JIC PG - 41 PT - Original Research YR - 2022