TY - JOUR T1 - Comparison of Guilan’s holy shrine painitngs and Under-glass painting (Zand and Qajar dynasty), based on Genette’s theory with an an emphasize on Equality TT - مقایسه نقاشی بقاع متبرکه گیلان و نقاشی پشت شیشه(زند و قاجار)بر مبنای نظریه ژنت با تاکید بر همانگونگی JF - JIC JO - JIC VL - 5 IS - 2 UR - http://jih-tabriziau.ir/article-1-157-fa.html Y1 - 2021 SP - 11 EP - 0 KW - Equality KW - Holy shrine painting KW - Under-glass painting KW - Genette’s Transtextuality. N2 - بقاع متبرکه گیلان دارای نقاشی­های مذهبی بسیاری است که خاستگاه و مبدأ آن به روشنی معلوم نیست. باورهای تشیع به ویژه واقعه کربلا از جمله مضامین این نقاشی­ها است. وجه تشابه موضوعات و شیوه تصویرسازی این نقاشی­ها با نقاشی­های قهوه خانه­ای از چشم پژوهشگران دور نمانده است، اما نقاشی پشت شیشه یکی از هنرهای سنتی ایران است که امروزه کمتر به آن توجه می­شود. شایان ذکر است که نقاشی پشت شیشه مذهبی نیز دارای موضوعات و تصاویری است که با نقاشی قهوه­خانه­ای و نقاشی بقاع متبرکه گیلان قابل قیاس است. متن مشترک میان این نقاشی­ها نه تنها موضوعات مشترک بلکه شباهت­های فرمی و تصویری است. برای پاسخ به این سوال که چه تفاوت­ها و شباهت­هایی میان نقوش بقاع متبرکه و نقاشی پشت شیشه وجود دارد، در پژوهش پیش رو از نظریه ترامتنیت ژرار ژنت استفاده شده است و تاکیدبرچگونگی رابطه همانگونگی میان آثاراست. روش تحقیق توصیفی تحلیلی است. روش گردآوری مطالب کتابخانه­ای از طریق فیش برداری و تصویر خوانی است. تجزیه تحلیل داده ها کیفی است. نتایج تحقیق نشان می دهد، روابط بینامتنی، پیش­متنی و ترامتنی میان نقاشی بقاع متبرکه شرق گیلان و نقاشی­پشت شیشه برقرار است و میان نقاشی­های بقاع متبرکه گیلان و نقاشی پشت شیشه رابطه همانگونگی حاکم است. M3 10.52547/jic.5.2.11 ER -