Journal of Islamic Crafts
هنرهای صناعی اسلامی
JIC
Art & Architecture
http://jih-tabriziau.ir
1
admin
2588-316x
2588-3178
10.52547/jic
fa
jalali
1396
12
1
gregorian
2018
3
1
2
1
online
1
fulltext
fa
مطالعه تطبیقی دیوارنگاری در تالارهای شاهنشینِ خانهی حریری تبریز و خانهی قوام الدولهی تهران
A Comparative Study of Mural Paintings in the Main Halls of Qavam-ol-Dowlah House in Tehran and Houses of Hariri in Tabriz.IRAN
مبانی نظری هنر اسلامی
2
پژوهشي
Original Research
<p dir="RTL"> <span dir="RTL"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">هنر دیوار­­نگاری قاجار در خانه­ های تاریخی برخلاف دوره­ های قبل علی­رغم کمرنگ شدن وجوه رسمی و درباری­اش، نقش مهمی در تزئین ابنیه تاریخی این عصر داشته است. خانه­ های حریری تبریز و قوام الدوله تهران، ازجمله بناهای تاریخی متعلق به اواسط دوره قاجاری­ اند که در تالار شاه­نشین آنها دیوارنگاره­ های شاخص و متنوعی وجود دارد. با توجه به قدمت و همزمانی این خانه ­های تاریخی، بررسی و تطبیق نقوش آنها به درک بهتری از رویکرد­های تصویری و موضوعی هنر دیوارنگاری در این دو شهر مهم دوره قاجاریه خواهد انجامید. با توجه به فقدان اطلاعات تطبیقی در این زمینه هدف از پژوهش حاضر، شناخت، مطالعه و ارزیابی تطبیقی نقوش دیوار­نگاری­ های خانه ­های حریری و قوام الدوله است. در همین راستا، دیوار­­نگاری­ های بناهای مذکور، برای پاسخ به سؤالات ذیل مورد</span></span></span> <span dir="RTL"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">بررسی قرارگرفته است. خانه­ های حریری تبریز و قوام الدوله تهران چه وجوهِ تمایز و تفاوتی از منظر ویژگی­ های مضامین تصویری در نقاشی­ های دیواری با هم دارند؟ کدام شاخصه ­های سبکی در دیوار­­نگاری­ های این دو بنا باعث تفاوت و تشابه آنها می­گردند؟ تحقیق حاضر؛ به روش تطبیقی- تاریخی در قالب مطالعات میدانی با حضور در محل و ثبت تصویری نگاره­ ها و همچنین توصیف و تشریح آنها در کنار مطالعات کتابخانه­ ای به انجام رسیده است. نتیجه­ی بررسی­ ها نشان داد: در زمینهء ترکیببندی نقاشی­ های دیواری؛ فن اجرا و پیاده ­سازی نقوش در قاب­ بندی­های مشخص و موضوعات متداولِ نقاشی همعصر تفاوت­ های اندکی در خانه­ های فوق وجود دارد. بهنحویکه در اکثر موضوعات مشترک تأثیر نقاشی و سبک­ های متأثر از هنر غرب قابلمشاهده است. علیرغم وجوه اشتراک فوق، تفاوت­ های محسوسی در مضامین تصویری همانند: نگاره­ های مذهبی، مناظر گرفت و گیر، طبیعت بیجان و همچنین درجه و مقام اجتماعی صاحبان بنا وجود دارد که به نظر می­رسد گزینه آخر مهمترین دلیل در بروز تمایز دیوار­نگاری­ های دو بناست. </span></span></span></p>
<p>Despite the change of forms and reduction of royal official exclusivity of wall paintings in the Qajar period, they had an important role in decorating of historic buildings in this era. Art of wall painting can be considered as one of the branches of Iranian painting, with many exampleswith different styles and techniques, related to the historical periods. The Qajar painting school can be considered as a combination of Safavid wall murals and classical European painting techniques. As it initially became more Iranian, it gradually gave way to European realism. The mid-Qajar wall murals are characterized by the slip of the formal and courtesy form. This is both practical and technical, and subject-matter. The prevalence of wall paintings, especially in the middle of the Qajar era, made it a popular art. Unlike previous periods, the support of the princes diminished and wall painting appeared in public places such as houses of moderate people to a large extent. Considering that in the Qajar period of Tabriz after Tehran, Tehran was considered as the second Iranian capital and residence of the Qajar prince and also a major center of attraction of artists in many traditional arts. Therefore, in Tabriz, like the capital, residential houses were decorated with various decorations such as wall murals that played an important role in the development of traditional arts and encouraged artists. House of Hariri in Tabriz (HHT) and Qavam-al-Dowlah house in Tehran (GAHT) as historic monuments belong to middle age of Qajar dynasty and have a unique collection of mural paintings in their alcove. Regarding the same ages for these houses, comparative study and investigations on their wall paintings will furnished a better understanding of visual and thematic approaches of these two important cities in the Qajar era. Due to the lack of comparative data on this subject, the main aims of this research are characterization and evaluation of visual values in the wall paintings between HHT and GAHT. Considering aims of the research, the question that arises is to what extent are the similarities between murals of HHT and GAHT? And which historical - social components and also stylistic features can distinct and identify the wall-paintings in these two buildings. The investigation has been carried out in comparative-historical method as well as field study and library resources with the descriptive analytical approach. Finally, the results of assessments showed that there are nine different issues in wall-paintings of HHT and GAHT. The frequently painted figures of plants and the style of “Gol o Morgh” (flower and bird) are among the most important differences. The figures are painted with oil paints in GAHT and Tempra in HHT in certain framing formats. Also the effects of western painting are observable in most common subjects in two buildings. Despite the similarities, there are some patent differences directly related to the social class and status of the building owners, which are the most important reasons for distinctions between murals of the two buildings.<br>
</p>
دیوارنگاری, خانهی قوام الدوله تهران, خانهی حریری تبریز, قاجار.
Murals, Wall Paintings, Hariri House, Qavam-al-Dowlah House, Qajar Period. Comparative Study.
36
51
http://jih-tabriziau.ir/browse.php?a_code=A-10-24-1&slc_lang=fa&sid=1
mohammad
madhoushian nejad
محمد
مدهوشیان نژاد
mmadhoshiyan@yahoo.com
1003194753284600272
1003194753284600272
Yes
Mohammad Ali
Haddadian
محمدعلی
حدادیان
1003194753284600273
1003194753284600273
No
عضو هیئتعلمی دانشکده طراحی اسلامی
Mehdi
Razani
مهدی
رازانی
1003194753284600274
1003194753284600274
No