برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- گروه پژوهش هنر، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران ، Sa.fetrari@tabriziau.ac.ir
2- گروه هنرهای صناعی اسلامی، دانشکده هنرهای صناعی اسلامی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران
چکیده:   (230 مشاهده)

کمال‌الدین بهزاد به‌ عنوان یکی از مشهورترین استادان نقاشی در دورۀ تیموری و اوایل صفوی است و عنصر رنگ در آثار وی دارای جایگاه ویژه­ای است در این میان یکی از مطرح­ترین نگاره­های بهزاد «ساختن کاخ خورنق می­باشد که قابلیت مطالعۀ از دیدگاه روانشناسی رنگ ماکس لوشر به جهت تعدد رنگ در لباس پیکره­های موجود را دارد. در این پژوهش ابتدا، نظریه روانشناسی رنگ ماکس لوشر به تفصیل شرح داده می‌شود و سپس اثر یاد شده بهزاد از این منظر تحلیل می‌شود. هدف پژوهش، شناخت اندیشه­های روانی بهزاد در ترسیم لباس پیکرههای موجود نگارۀ «ساختن کاخ خورنق» براساس نظریۀ روانشناسی رنگ ماکس لوشر است. این جستار کوششی است برای پاسخ به این پرسش: پربسامدترین رنگ­های به کار رفته در لباس پیکره‌های موجود نگارۀ «ساختن کاخ خورنق» از لحاظ روانشناسی رنگ دارای چه مفاهیم روانی هستند؟ پژوهش حاضر به جهت ماهیت کیفی و روش انجام آن به‌صورت توصیفی- تحلیلی می­باشد. شیوۀ جمع­آوری اطلاعات کتابخانه‌ای و با ابزار فیش‌برداری صورت گرفته است. روش نمونه­گیری هدفمند و متناسب با تعدد حضور عنصر رنگ­ در لباس پیکره­های نگارۀ مذکور در تطابق با نظریۀ حاضر تعیین شده است. یافته­ها و نتایج پژوهش نشان می­دهد که بهزاد بر اساس نظریۀ ماکس لوشر از سه گروه زوج رنگی بعلاوه، ضربدر و مساوی برای پوشش لباس پیکره­ها استفاده کرده است. رنگ­های آبی و سبز بالاترین بسامد رنگی در این نگارۀ را دارند که این از نظر روانشناسی رنگ جسارت و پشتکار بهزاد در بیان مفهوم رنگ‌ها را آشکار می­کند. او دارای ویژگی­های روانی همچون درک شرایط، آرامش طلبی و نشان دادن توانایی­های خود به دیگران است.

 

     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مبانی نظری هنر اسلامی
دریافت: 1404/1/4 | پذیرش: 1404/4/4

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.