کمالالدین بهزاد به عنوان یکی از مشهورترین استادان نقاشی در دورۀ تیموری و اوایل صفوی است و عنصر رنگ در آثار وی دارای جایگاه ویژهای است در این میان یکی از مطرحترین نگارههای بهزاد «ساختن کاخ خورنق میباشد که قابلیت مطالعۀ از دیدگاه روانشناسی رنگ ماکس لوشر به جهت تعدد رنگ در لباس پیکرههای موجود را دارد. در این پژوهش ابتدا، نظریه روانشناسی رنگ ماکس لوشر به تفصیل شرح داده میشود و سپس اثر یاد شده بهزاد از این منظر تحلیل میشود. هدف پژوهش، شناخت اندیشههای روانی بهزاد در ترسیم لباس پیکرههای موجود نگارۀ «ساختن کاخ خورنق» براساس نظریۀ روانشناسی رنگ ماکس لوشر است. این جستار کوششی است برای پاسخ به این پرسش: پربسامدترین رنگهای به کار رفته در لباس پیکرههای موجود نگارۀ «ساختن کاخ خورنق» از لحاظ روانشناسی رنگ دارای چه مفاهیم روانی هستند؟ پژوهش حاضر به جهت ماهیت کیفی و روش انجام آن بهصورت توصیفی- تحلیلی میباشد. شیوۀ جمعآوری اطلاعات کتابخانهای و با ابزار فیشبرداری صورت گرفته است. روش نمونهگیری هدفمند و متناسب با تعدد حضور عنصر رنگ در لباس پیکرههای نگارۀ مذکور در تطابق با نظریۀ حاضر تعیین شده است. یافتهها و نتایج پژوهش نشان میدهد که بهزاد بر اساس نظریۀ ماکس لوشر از سه گروه زوج رنگی بعلاوه، ضربدر و مساوی برای پوشش لباس پیکرهها استفاده کرده است. رنگهای آبی و سبز بالاترین بسامد رنگی در این نگارۀ را دارند که این از نظر روانشناسی رنگ جسارت و پشتکار بهزاد در بیان مفهوم رنگها را آشکار میکند. او دارای ویژگیهای روانی همچون درک شرایط، آرامش طلبی و نشان دادن تواناییهای خود به دیگران است.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |