سال 5، شماره 2 - ( دوفصلنامه 1400 )                   جلد 5 شماره 2 صفحات 0-12 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shamili F, Pourmohammad T. Analytical study of the visual structure of Qajar royal jewelry in the national jewelry treasury of Iran. JIC 2021; 5 (2) :12-0
URL: http://jih-tabriziau.ir/article-1-174-fa.html
شمیلی فرنوش، پورمحمد طاهره. تأملی در ساختارشناسی جقه های سلطنتی قاجاری موجود در گنجینه جواهرات ملی ایران. هنرهای صناعی اسلامی. 1400; 5 (2) :12-0

URL: http://jih-tabriziau.ir/article-1-174-fa.html


1- دانشگاه هنر اسلامی تبریز ، f.shamili@tabriziau.ac.ir
2- دانشگاه هنر اسلامی تبریز
چکیده:   (3304 مشاهده)
در عصر قاجار با توجه به تعاملات اجتماعی-سیاسی  جواهرات و زیورآلات بسیار باشکوه و گران­قیمتی در بین حکومت­ها ساخته و تبادل می ­شد. بنابراین در طول تاریخ شاهنشاهی گنجینه ­های پر عظمتی از جواهرات جمع­ آوری شده که هر کدام در محلی نگهداری می­ شود. در این میان گنجینه­ ی جواهرات ملی یکی از جامع­ترین مجموعه ­های نگهداری زیورآلات گران­قیمت در طول تاریخ است. هدف از این پژوهش معرفی، شناسایی و بررسی ساختار آرایه ­های تزئینی و مطالعه ­ی وجوه مختلف هنری جقه های سلطنتی قاجار در این مجموعه است. در واقع این پژوهش جهت پاسخگویی به این سوال اساسی انجام یافته است که ساختار و ویژگی­های بصری جقه­ های سلطنتی قاجاری گنجینه جواهرات ملی ایران چیست؟ این پژوهش از نوع کاربردی می ­باشد و با روش توصیفی–تحلیلی انجام شده است، شیوه گردآوری داده ­ها از طریق مطالعات کتابخانه ­ای و از منابع و اسناد معتبر صورت گرفته است. برآیند پژوهش نشان داد: جقه ها بر اساس ساختار بصری بر سه وجه، قابل تقسیم­ بندی هستند: بخش فوقانی(شقه)، بخش میانی و بخش تحتانی(ساقه). فرم نمونه ­های مطالعاتی برگرفته از طبیعت بوده و از نقوش گیاهی، حیوانی، انتزاعی و در مواردی از نقوش هندسی و عناصر نوشتاری در تزئین جقه ها استفاده شده است؛ اگر چه بیشترین تزئینات مربوط به نقوش گیاهی می باشد. فرم بیشتر جقه­ ها به فرم بته شباهت دارند و دارای شقه(بخش فوقانی)هستند. اصلی ترین مؤلفه بصری در این آثار تعادل می باشد که گاهی از نوع تقارن بوده و گاهی از نوع توازن. همچنین فلزاتی چون طلا و نقره در اسکلت بندی آثار جهت قرار گیری اجزای تزنینی بکار رفته اند. شاخص ­ترین شیوه ساخت در جقه های مطالعاتی تکنیک مرصع­کاری بوده که تأثیر چشم­گیری در ساختار زیبایی شناسانه این آثار دارد.
متن کامل [PDF 1884 kb]   (2064 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مبانی نظری هنر اسلامی
دریافت: 1401/2/5 | پذیرش: 1401/4/5 | انتشار: 1401/4/6

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه هنرهای صناعی اسلامی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Islamic Crafts

Designed & Developed by : Yektaweb