سال 6، شماره 1 - ( دوفصلنامه 1401 )                   جلد 6 شماره 1 صفحات 84-71 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abdullahi Fard A, azhari F, ziaee M. A Study of the Structural Compatibility of Two Works Attributed to Sheikh Mohammad by Haft Arang Jami, Freer Washington Gallery. JIC 2022; 6 (1) :71-84
URL: http://jih-tabriziau.ir/article-1-143-fa.html
عبداللهی فرد ابوالفضل، ازهری فریبا، ضیائی مجید. بررسی تطابق ساختار بصری دو اثر منسوب به شیخ محمد از هفت‌اورنگ جامی نسخه گالری فرییر واشینگتن. هنرهای صناعی اسلامی. 1401; 6 (1) :71-84

URL: http://jih-tabriziau.ir/article-1-143-fa.html


1- دانشگاه هنر اسلامی تبریز ، a.abdollahifard@tabriziau.ac.ir
2- دانشگاه هنر اسلامی تبریز
چکیده:   (3712 مشاهده)
کتاب هفت‌اورنگ جامی نمایانگر صلابت و شکوه در ساختار نگاره‌های دوره صفوی است. با وجود تلاش‌های محققان در تشریح ساختار نگاره‌ها، کماکان نیاز به پژوهش در خصوص روابط مخفی حاکم در میان عناصر و سازه‌های آثار نگارگری مشاهده می‌گردد. مسئله، نحوه ارتباط سازه‌های مختلف یک نگاره در کنار هم، چگونگی پرداختن به ساختار و سامان‌یابی آن توسط هنرمند نگارگر در آثار موردبحث است؛ لذا بدین منظور دو نگاره از یک هنرمند از کتاب هفت‌اورنگ جامی انتخاب شدند. این نگاره‌ها با عناوین «یوسف برای ندیمان زلیخا در باغ خود موعظه می‌کند» و «یوسف به‌افتخار ازدواج خود ضیافتی شاهانه برگزار می‌کند» منسوب به شیخ محمد است. شیوه انتخاب این آثار، وجود اشتراکات فراوان در صورت ظاهری دو نگاره می‌باشد که به نظر عامدانه بوده و در مقاله به آن مواردی پرداخته می‌شود که منجر به این تشابه شده است؛ لذا یافتن این موارد و اینکه هنرمند بنا به دلایلی، آگاهانه از ساختار مشابه استفاده نموده؛ ضرورت این تحقیق می‌باشد. هدف، تطبیق ساختاری و فرمی در این دو نگاره است. سؤالات شامل این موارد است: از لحاظ ساختاری ویژگی‌های مشترک دو نگاره شیخ محمد چیست؟ کدام نگاره را می‌توان به‌عنوان پیش متن و یا پیش‌درآمد برای نگاره دیگر دانست؟ استفاده از ساختار مشابه در آثار چه کارکردی می‌تواند داشته باشد؟ این پژوهش به عناصر درون­متنی و روابط آن­ها پرداخته است. روش تحقیق توصیفی - تحلیلی و تطبیق ساختار بصری نگاره‌ها بنا به اصل نه‌گانه چارلز جنسن بوده که تحلیل عناصر و اصول کیفیِ بصری را دربرگرفته و در صدد پاسخ‌گویی به سؤالات پژوهش است. بر اساس رویکرد پژوهش، مشخص گردید که از لحاظ ساختاری، مجلس اول به‌نوعی پیش متن مجلس دوم می‌باشد. در هر دو نگاره یک نفر ناظر بر صحنه وجود داشته و شیخ محمد قاب/کادر خود را در مجلس دوم توسعه داده است.
متن کامل [PDF 1916 kb]   (1399 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مبانی نظری هنر اسلامی
دریافت: 1400/10/3 | پذیرش: 1400/12/18 | انتشار: 1401/9/2

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه هنرهای صناعی اسلامی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Islamic Crafts

Designed & Developed by : Yektaweb