سال 5، شماره 1 - ( دوفصلنامه 1400 )                   جلد 5 شماره 1 صفحات 34-19 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abbasi Shokat Abad A H. A Comparative Study of the Religious Components of Qajar and Pahlavi Carpets. JIC 2021; 5 (1) : 2
URL: http://jih-tabriziau.ir/article-1-147-fa.html
عباسی شوکت آباد امیرحسین. بررسی تطبیقی مؤلفه‌های مذهبی حاکم بر فرش‌های دوره قاجار و پهلوی. هنرهای صناعی اسلامی. 1400; 5 (1) :19-34

URL: http://jih-tabriziau.ir/article-1-147-fa.html


دانشگاه هنر تهران
چکیده:   (3083 مشاهده)
جایگاه موضوعات مذهبی در هنرهای ایران از اهمیت زیادی برخوردار بوده و بیشتر هنرها ریشه در فرهنگ مذهبی دارد که هنر فرش‌بافی خود گواه بر این موضوع است. هدف از این پژوهش بررسی قالی‌های دوره قاجار و پهلوی است که نقش مایه مذهبی در آن به‌کاررفته و ضروری است با توجه به مشترکات در فرش های این دو دوره، با تحلیل و تطبیق و طبقه‌بندی این فرش‌ها به بررسی اشتراک و افتراق آن¬ها پرداخته و قابلیت های آن¬ها را بررسی کنیم تا اهمیت، جایگاه و نحوه¬ی به‌کارگیری و نگرش هنرمند و مردم این دو دوره در این طرح‌ها را نشان دهیم. پرسش¬های مطرح شده در این پژوهش:1-موضوعات و مفاهیم به‌کاررفته در فرش‌های دوره قاجار و پهلوی چیست؟2-وضعیت به‌کارگیری و دوام موضوعات مذهبی در فرش‌های دوره قاجار و پهلوی چگونه بوده است؟ روش تحقیق تاریخی، توصیفی-تحلیلی و روش گردآوری اطلاعات میدانی و کتابخانه¬ای که پس از بررسی نمونه‌های فرش‌های دارای مضامین مذهبی انجام شده است. نتایج به‌دست ‌آمده از این پژوهش نشان می‌دهد که تصلویر مذهبی در فرش‌های این دو دوره، موضوع اصلی فرش‌های تصویری هستند که بیشترین آنها به تصویرسازی یک روایت یا متن پرداخته اند. این فرش‌ها، برای بیان اعتقادات مذهبی، دینی، عرفانی به کار گرفته می‌شدند. در فرش‌هایی دوره قاجار، چهره‌ها و شمایل، روایات و وقایع مذهبی شیعی و همچنین سایر ادیان رواج داشته و در دوره پهلوی، اکثر موضوعات مذهبی، حول وقایع زندگی پیامبر اسلام(ص) و امامان شیعه، به‌ویژه شمایل حضرت علی (ع) بوده است. به دلیل اینکه جامعه قاجار یک جامعه مذهبی بوده، این تصاویر از آغاز تا به انتهای این دوره بر باورهای دینی مردمان تأثیر گذاشته؛ و سپس در دوره پهلوی با تغییر شرایط اجتماعی، سلیقه مردم نسبت به شرایط جدید شکل‌گرفته و بنابراین، قالیچه‌های مذهبی دوره قاجار جایگاه مهم‌تری را در انتقال مفاهیم مذهبی، نسبت به دوره پهلوی داشته‌اند.
شماره‌ی مقاله: 2
متن کامل [PDF 1598 kb]   (792 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مبانی نظری هنر اسلامی
دریافت: 1400/2/20 | پذیرش: 1400/5/30 | انتشار: 1400/6/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه هنرهای صناعی اسلامی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Islamic Crafts

Designed & Developed by : Yektaweb