سال 7، شماره 2 - ( دوفصلنامه 1402 )                   جلد 7 شماره 2 صفحات 88-77 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghasemi M A, VandShoari A, Ahmadi R. Study and analysis of the design and pattern of contemporary carpets in Kermanshah. JIC 2023; 7 (2) :77-88
URL: http://jih-tabriziau.ir/article-1-207-fa.html
قاسمی محمد امین، وند شعاری علی، احمدی روجا. بررسی،تحلیل و طبقه بندی طرح و نقش قالی‌های امروزی کرمانشاه. هنرهای صناعی اسلامی. 1402; 7 (2) :77-88

URL: http://jih-tabriziau.ir/article-1-207-fa.html


1- دانشکده فرش، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران
2- اداره فرش سازمان صنعت معدن و تجارت استان کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
چکیده:   (1565 مشاهده)
استان کرمانشاه در غرب ایران واقع شده است. قالی کرمانشاه در گذشته دارای نقوش زیبا و رنگ‌های متنوعی بوده که گاه از نقوش و رنگ‌های رایج در شهرها و مناطق دیگر متأثر بوده است. با توجه به مشکلات فراوان و فراموش شدن طرح و نقش قالی‌های اصیل کرمانشاه، لزوم توجه به پیشینه و فرهنگ بومی و بررسی مواردی نظیر طرح و نقش قالی‌های امروزی این استان ضروری است. مسئله اصلی این تحقیق، نبود اطلاعات قالی‌‌های امروزین کرمانشاه بود و در این راستا، تنوع طرح و نقش قالی‌‌های امروزین استان کرمانشاه کدام است؟ سؤال اصلی تحقیق محسوب می‌‌شود. هدف از انجام تحقیق بررسی، تحلیل و طبقه‌‌بندی طرح و نقش قالی‌‌های بومی و اصیل امروزی کرمانشاه بود. جامعه آماری در این تحقیق شامل 50 قالی و جامعه نمونه برای ارائه و بررسی در این مقاله تعداد 16 تخته قالی است که به شیوه هدفمند و بر اساس فراوانی و حذف نمونه‌‌های مشابه انتخاب شده است. نتایج نشان داد که انواع طرح قالی‌‌های امروزی کرمانشاه از نظر نحوه اجرای اجزاء و نقش‌مایه‌ها عمدتاً از نوع شکسته (رج‌‌شمار بین 45-20) هستند. طرح‌‌های پرکاربرد در این قالی‌‌ها شامل لنگر کشتی، کلاه‌فرنگی، برچلوارک، سماوری، ترنج لنجاب، تلفیقی، دو گل اکبرآباد، محرابی گلدانی، شکارگاه، حسین‌‌آباد کلیایی، سیدعبداللهی، کیوه‌‌نانی، یه‌‌گلی، سیخ‌‌کبابی، دارگل، بازوبندی و قهوه‌‌سینی بودند. همچنین بیشترین رنگ‌‌های استفاده‌‌ شده در این قالی‌‌ها نیز شامل رنگ‌‌های سرمه‌‌ای، کرم، روناسی، سیاه، لاکی، آبی، الماسی، قرمز، قهوه‌ای، زیتونی، سبز و خاکی بود. به نظر می‌‌رسد که قالی‌‌های امروزی کرمانشاه که عمدتاً در ناحیه سنقر کلیایی یافت می‌‌شوند، از نظر رنگ دارای اصالت بالایی هستند؛ اما به دلیل نزدیکی سایر شهرهای مهم در زمینه قالی‌‌بافی (مانند بیجار و سنندج)، برخی طرح‌‌ها و نقش‌‌های غیراصیل نیز در آن‌‌ها وجود دارد.
متن کامل [PDF 3142 kb]   (23 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مبانی نظری هنر اسلامی
دریافت: 1401/5/14 | پذیرش: 1401/11/17 | انتشار: 1403/2/2

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه هنرهای صناعی اسلامی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Islamic Crafts

Designed & Developed by : Yektaweb