[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: ::
:: سال 2، شماره 1 - ( دوره دوم، شماره اول، بهار و تابستان 1396 ) ::
جلد 2 شماره 1 صفحات 36-51 برگشت به فهرست نسخه ها
مطالعه تطبیقی دیوار‌نگار‌ی‌ در تالارهای شاه‌نشینِ خانه‌ی حریری تبریز و خانه‌ی قوام الدوله‌ی تهران
محمد مدهوشیان نژاد* ، محمدعلی حدادیان، مهدی رازانی
چکیده:   (121 مشاهده)

       هنر دیوار­­نگاری قاجار در خانه­ های تاریخی برخلاف دوره­ های قبل علی­رغم کم‌رنگ شدن وجوه رسمی و درباری­اش، نقش مهمی در تزئین ابنیه تاریخی این عصر داشته است. خانه­ های حریری تبریز و قوام الدوله تهران، ازجمله بناهای تاریخی متعلق به اواسط دوره قاجاری­ اند که در تالار شاه­نشین آن‌ها دیوارنگاره­ های شاخص و متنوعی وجود دارد. با توجه به قدمت و هم‌زمانی این خانه ­های تاریخی، بررسی و تطبیق نقوش آن‌ها به درک بهتری از رویکرد­های تصویری و موضوعی هنر دیوارنگاری در این دو شهر مهم دوره قاجاریه خواهد انجامید. با توجه به فقدان اطلاعات تطبیقی در این زمینه هدف از پژوهش حاضر، شناخت، مطالعه و ارزیابی تطبیقی نقوش دیوار­نگاری­ های خانه ­های حریری و قوام الدوله است. در همین راستا، دیوار­­نگاری­ های بناهای مذکور، برای پاسخ به سؤالات ذیل مورد بررسی قرارگرفته است. خانه­ های حریری تبریز و قوام الدوله تهران چه وجوهِ تمایز و تفاوتی از منظر ویژگی­ های مضامین تصویری در نقاشی­ های دیواری با هم دارند؟ کدام شاخصه ­های سبکی در دیوار­­نگاری­ های این دو بنا باعث تفاوت و تشابه آن‌ها می­گردند؟ تحقیق حاضر؛ به روش تطبیقی- تاریخی در قالب مطالعات میدانی با حضور در محل و ثبت تصویری نگاره­ ها و همچنین توصیف و تشریح آن‌ها در کنار مطالعات کتابخانه­ ای به انجام رسیده است. نتیجه­ی بررسی­ ها نشان داد: در زمینهء ترکیب‌بندی نقاشی­ های دیواری؛ فن اجرا و پیاده ­سازی نقوش در قاب­ بندی­های مشخص و موضوعات متداولِ نقاشی هم‌عصر تفاوت­ های اندکی در خانه­ های فوق وجود دارد. به‌نحوی‌که در اکثر موضوعات مشترک تأثیر نقاشی و سبک­ های متأثر از هنر غرب قابل‌مشاهده است. علی‌رغم وجوه اشتراک فوق، تفاوت­ های محسوسی در مضامین تصویری همانند: نگاره­ های مذهبی، مناظر گرفت و گیر، طبیعت بیجان و همچنین درجه و مقام اجتماعی صاحبان بنا وجود دارد که به نظر می­رسد گزینه آخر مهم‌ترین دلیل در بروز تمایز دیوار­نگاری­ های دو بناست.

واژه‌های کلیدی: دیوارنگاری، خانه‌ی قوام الدوله تهران، خانه‌ی حریری تبریز، قاجار.
متن کامل [PDF 13100 kb]   (84 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۹/۱۶ | پذیرش: ۱۳۹۷/۲/۵ | انتشار: ۱۳۹۷/۲/۳۰
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

madhoushian nejad M, Haddadian M A, Razani M. A Comparative Study of Mural Paintings in the Main Halls of Qavam-ol-Dowlah House in Tehran and Houses of Hariri in Tabriz.IRAN. JIC. 2018; 2 (1) :36-51
URL: http://jih-tabriziau.ir/article-1-21-fa.html

مدهوشیان نژاد محمد، حدادیان محمدعلی، رازانی مهدی. مطالعه تطبیقی دیوار‌نگار‌ی‌ در تالارهای شاه‌نشینِ خانه‌ی حریری تبریز و خانه‌ی قوام الدوله‌ی تهران. هنرهای صناعی اسلامی. 1396; 2 (1) :36-51

URL: http://jih-tabriziau.ir/article-1-21-fa.html



سال 2، شماره 1 - ( دوره دوم، شماره اول، بهار و تابستان 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
هنرهای صناعی اسلامی Journal of Islamic Crafts
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3701