سال 7، شماره 1 - ( دوفصلنامه 1402 )                   جلد 7 شماره 1 صفحات 99-89 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Saravani F, Dadvar A. Reasons of Formation of the Illustrated Manuscript during the era of Akbar Shah, Looking at the version of Dārāb-nama. JIC 2023; 7 (1) :89-99
URL: http://jih-tabriziau.ir/article-1-268-fa.html
سراوانی فهیمه، دادور ابوالقاسم. دلایل و چگونگی شکل گیری کتب مصور در دوران اکبر شاه با نگاهی بر نسخه داراب نامه. هنرهای صناعی اسلامی. 1402; 7 (1) :89-99

URL: http://jih-tabriziau.ir/article-1-268-fa.html


1- دانشجوی دکتری تخصصی تاریخ تطبیقی و تحلیلی هنر اسلامی، گروه پژوهش هنر دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا (س)، تهران ایران
2- استاد گروه پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران
چکیده:   (925 مشاهده)
نگارگری‌ از دیرباز پیوند عمیقی با ادبیات داشته است. از شاخه‌های نگارگری می‌توان نگارگری مکتب گورکانیان هند را نام برد؛ که با حمایت پادشاهان مغول و زیر نظر استادان ایرانی دست به تهیه نسخه‌‌های مصوِّر فارسی می‌‌زدند، یکی از این آثار، داراب‌‌نامه اثری روایی‌- حماسی از ابوطاهر طرسوسی است که پیش از آن در هیچ‌یک از مکاتب ایرانی مصوِّرسازی نگردیده است. مقالۀ حاضر به شیوۀ توصیفی- تحلیلی به این سؤال پاسخ داده است که دلایل و چگونگی شکل‌‌گیری این نسخۀ مصوِّر در دوره مغولان هند خصوصاً اکبرشاه چه بوده است؟ و شیوه مدیریت نقاشخانه و سلیقه پادشاه چه تأثیری بر آثار می‌گذاشته است؟ نتیجۀ تحقیق نشان می‌‌دهد که اکبرشاه به‌‌دلیل یک نوع بیماری که خواندن را برایش مشکل می‌‌ساخت، گرایش به آثار روایی و مصوِّر داشت و به همین دلیل بیشترین حجم نسخه‌‌های تصویرنگاری شده مکتب گورکانی، در میان سایر پادشاهان این سلسله، مربوط به زمان اکبرشاه است؛ اما به‌‌دلیل حجم زیاد آثار دربار اکبر و احتمالاً به‌‌دلیل پراکندگی هنرمندان، عملاً نظارت بر روی تمام مراحل کار امری سخت و دشوار بوده و باوجود آثار «بساوان» به‌‌عنوان رئیس نقاشخانه اکبرشاه در کتاب مصور داراب‌‌نامه، باز هم نگاره‌ها از انسجام و هماهنگی لازم برخوردار نیستند.
متن کامل [PDF 1005 kb]   (265 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مبانی نظری هنر اسلامی
دریافت: 1402/2/27 | پذیرش: 1402/6/27 | انتشار: 1402/9/29

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه هنرهای صناعی اسلامی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Islamic Crafts

Designed & Developed by : Yektaweb