1- استادیار گروه فرش و هنراسلامی، دانشکده هنر، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران
2- دانشجوی دکتری هنراسلامی، دانشکده هنرهای صناعی، دانشگاه هنراسلامی تبریز، تبریز، ایران
3- دانشجوی کارشناسی ارشد تاریخ هنر ایران اسلامی، دانشکده صنایع دستی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده: (962 مشاهده)
قلم و قلمدان همگام با رشد تمدن تطور یافته و قلمدان سازی به عنوان یک هنر دیرینه، نقش بهسزایی در فرهنگ ایران دارد. قلمدان سازی در ایران دوره صفویه و قاجاریه به اوج شکوفایی رسید. در این دوران قلمدان نگاری ایران تحت نفوذ شیوهی اروپایی قرار گرفت و امروزه بسیاری از قلمدانهای ایرانی در موزههای معتبر دنیا نگهداری میشوند. با توجه به تعداد قلمدانهای قاجاریه موزه آرمیتاژ، مسئله پژوهش به چگونگی طبقه بندی شکل، موضوعات و نقوش قلمدانها از منظر بصری میپردازد. بر این اساس، در پژوهش حاضر به سؤالات زیر پاسخ داده شده: 1- شکل، موضوعات، نقوش و تزیینات بصری زینتدهنده قلمدانهای منتخب دوره قاجاریه چگونه طبقه بندی میشوند؟ این پژوهش به دنبال دستیابی به اطلاعاتی پیرامون تزئینات و شکل 35 نمونه قلمدان قاجاری موجود در موزهی آرمیتاژ روسیه است که از قدیمیترین نگارخانههای هنری با آثار فاخر ایرانی است. پژوهش حاضر بر اساس ماهیت و روش توصیفی- تحلیلی بوده و شیوه گردآوری اطلاعات این نوشتار به روش اسنادی است. قلمدانهای موزه آرمیتاژ از لحاظ کاربرد و شکل در دو دسته کلی طبقهبندی میشوند: 1- کشویی 2- دربدار. تعداد قلمدانهای کشویی بیشتر از دربدار بوده و تمام قلمدانهای کشویی، کله گرد هستند که دو شیوه برش مختلف دارند: 1- دهان اژدری 2- بیضی؛ که شیوه برش دهان اژدری متداولتر از بیضی است و قلمدانهای دربدار نیز همگی برش عرضی دارند. موضوعات قلمدان نگاریها متنوع است که از این بین منظرهپردازی، گل و مرغ و کاربرد نقوش گیاهی در قالب هنر تذهیب بیشترین فراوانی را دارند که به شکل یک موضوع و یا ترکیبی از چند موضوع روی یک قلمدان به چشم میخورد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
مبانی نظری هنر اسلامی دریافت: 1402/5/21 | پذیرش: 1402/10/2 | انتشار: 1403/2/2