سال 8، شماره 1 - ( دوفصلنامه 1403 )                   جلد 8 شماره 1 صفحات 103-91 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Satyarvand S, Khosh Naghsh Z. Comparative Study of Embroidery Patterns in the Clothing of Sangesar and Turkmen Women. JIC 2024; 8 (1) :91-103
URL: http://jih-tabriziau.ir/article-1-342-fa.html
ساتیاروند شکوفه، خوش نقش زهرا. مطالعه تطبیقی نقوش سوزن‌دوزی در پوشاک زنان ‌ایل سنگسر و ترکمن. هنرهای صناعی اسلامی. 1403; 8 (1) :91-103

URL: http://jih-tabriziau.ir/article-1-342-fa.html


1- گروه پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه شاهد، تهران، ایران ، satyar2596@gmail.com
2- گروه پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
چکیده:   (565 مشاهده)
پوشش از دیرباز به دلیل بافت و ساختار اجتماعی، فرهنگی و موقعیت جغرافیایی ‌در بین اقوام گوناگون دچار تغییر و تحولاتی شده است که به مرور زمان هر قومی پوشاک سنتی خود را به عنوان هویت بومی حفظ کرده‌اند. سوزن‌دوزی از جمله هنر های سنتی ایرانی است که تنوع بی ‌شماری داشته؛ و در هر اقلیمی به شکلی خاص ظهور یافته است. هنر سوزن‌دوزی اقوام سنگسر و ترکمن با قدمت دیرینه به عنوان عنصر مهمی در تزیینات پوشاک سنتی بانوان این دو قوم بوده است. چراکه همواره این نوع خاص از پوشاک به عنوان یکی از بستر های اصلی سوزن دوزی، در بازه وسیعی آرایه ‌های تزیینی را در خود جای داده و به عنوان هنری مصور با حفظ اصالت بومی مورد توجه بوده است؛ بنابراین پژوهش حاضر درصدد پاسخ به این پرسش‌ است که وجوه شباهت و تفاوت در نقوش سوزن‌ دوزی پوشاک سنتی بانوان سنگسر و ترکمن کدامند؟ هدف پژوهش حاضر شناسایی مؤلفه های نقوش سوزن ‌دوزی پوشاک سنتی بانوان سنگسر و سپس تطبیق با ویژگی ‌های نقوش سوزن ‌دوزی پوشاک سنتی بانوان ترکمن، جهت دستیابی به وجوه اشتراک و افتراق آن‌ ها و در نهایت، توسعه دانش نظری در خصوص پوشاک سنتی اقوام ‌ایرانی است. نوع تحقیق توصیفی- تحلیلی با رویکرد تطبیقی از نوع مضمونی است. شیوه گرد آوری اطلاعات کتابخانه ‌ای و میدانی است. نتایج حاصل از این پژوهش حاکی از آن است که ویژگی ‌های مشترک بسیاری در نقوش هر دو قوم از قبیل طبیعت، فرهنگ، هویت، عقاید، باورها و غیره در محدوده جغرافیایی در این نوع هنر بومی قابل شناسایی‌ است که بی شک جنسیت هنرمند در خلق ‌این نقوش در هر دو قوم بسیار تأثیر گذار بوده ‌است. وجود فرم‌ های برگرفته از طبیعت مانند طرح‌ های هندسی، حیوانی، گیاهی، انتزاعی و همچنین کاربرد محدود نقوش انسانی، توجه به نکات ظریف و جزئیات در سوزن‌ دوزی پوشاک سنگسر و ترکمن با استفاده از نخ ابریشم متمایز کننده از دیگر نقوش هستند که با گذر زمان این نقوش به صورت نماد هایی با مفاهیم و هویت بومی‌ درآمدند.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: طراحی و فرم در هنرهای اسلامی
دریافت: 1403/2/10 | پذیرش: 1403/4/6 | انتشار: 1403/10/15

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه هنرهای صناعی اسلامی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Islamic Crafts

Designed & Developed by : Yektaweb