سال 3، شماره 1 - ( دوره سوم، شماره اول، پاییز و زمستان 1397 )                   جلد 3 شماره 1 صفحات 126-113 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shokrpour S, javadiazar V, shikhbaglo O, moradiyangojehebaglo Z. Analytical and Structural Analysis of the Jouk Shrine of the Tombstones of Sheykh Safi-al-Din Ardebili. JIC 2019; 3 (1) :113-126
URL: http://jih-tabriziau.ir/article-1-70-fa.html
شکرپور شهریار، جوادی آذر ولی، شیخ بگلو امید، مرادیان قوجه بگلو زینب. بررسی تحلیلی و ساختار شناسانه جووک کاری‌ صندوق قبرهای چوبی بقعه‌ی شیخ صفی‌الدین اردبیلی. هنرهای صناعی اسلامی. 1397; 3 (1) :113-126

URL: http://jih-tabriziau.ir/article-1-70-fa.html


1- دانشگاه
چکیده:   (3290 مشاهده)
بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی یکی از مجموعه بناهای مهم مذهبی و آرامگاهی است که آثار مختلف هنری را در خود جای داده است. از آثار این مجموعه می­توان به صندوق و لنگه درهای چوبی بسیار زیبایی که از دوره­های مختلف تاریخی در این مکان بجا مانده، اشاره کرد. پژوهش حاضر در نظر دارد، شکل­گیری جووک­های بکار رفته در آثار این مجموعه را بررسی نموده تا از این طریق بتواند به اشکال و فرم­ جووک­های بکار رفته در آن­ها دست یابد. نگارندگان سعی دارند به مطالعه آثار چوبی مذکور در جهت شناخت و معرفی تکنیک­ها و نقوش بپردازند مطالعه روند شکل­گیری آن­ها می­تواند به عنوان ضرورتی برای تحقق حاضر در نظر گرفته شود. سوال مورد مطرح این است که چه نقوشی در جووک­کاری­های آثار چوبی بقعه شیخ صفی الدین بکار رفته و روند تغییرات این نقوش چگونه بوده است؟ روش تحقیق پژوهش حاضر­ توصیفی- تحلیلی بوده، تجزیه و تحلیل تصاویر به صورت نرم­افزاری انجام گرفته است. جامعه آماری مربوط به 12 صندوق چوبی می­باشد. بخش اصلی این پژوهش بر اساس مطالعات کتابخانه­ای و استفاده از تصاویر عکاسی شده صورت گرفته است. یافته­های بدست آمده نشان می­دهد که این مجموعه هنری و آرامگاهی روند تدریجی تغییرات در هنرهای چوبی ایران، از عصر ایلخانی تا دوره­ی صفوی را در بردارد. این تغییرات در تکنیک­­ها و فرم­ها بیش از همه متوجه نقوش است، جووک­های اجرا شده در دوره­های ایلخانی و تیموری و اوایل صفوی به مراتب پیچیده­تر و زیباتر بوده و قامه­بندی آن بیشتر بحالت خود آلت­ها مثل: شش، ستاره و...  می­باشد در صندوق قبر محیی­الدین محمد که قدیمی­ترین صندوق چوبی و تماما با تکنیک جووک اجرا شده، جووک­های آن با اشکال لوزی، مربع، مثلث و ... بوده و عمدتا با چوب آبنوس و استخوان اجرا شده­اند که در دوره­های بعدی اشکال بکار رفته در این تکنیک به مراتب ساده­تر شده و قامه بندی بصورت نواری اجرا شده است.
متن کامل [PDF 1439 kb]   (1030 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مبانی نظری هنر اسلامی
دریافت: 1397/2/20 | پذیرش: 1398/6/3 | انتشار: 1398/6/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه هنرهای صناعی اسلامی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Islamic Crafts

Designed & Developed by : Yektaweb