Shokrpour S, javadiazar V, shikhbaglo O, moradiyangojehebaglo Z. Analytical and Structural Analysis of the Jouk Shrine of the Tombstones of Sheykh Safi-al-Din Ardebili. JIC 2019; 3 (1) :113-126
URL:
http://jih-tabriziau.ir/article-1-70-fa.html
شکرپور شهریار، جوادی آذر ولی، شیخ بگلو امید، مرادیان قوجه بگلو زینب. بررسی تحلیلی و ساختار شناسانه جووک کاری صندوق قبرهای چوبی بقعهی شیخ صفیالدین اردبیلی. هنرهای صناعی اسلامی. 1397; 3 (1) :113-126
URL: http://jih-tabriziau.ir/article-1-70-fa.html
1- دانشگاه
چکیده: (3290 مشاهده)
بقعه شیخ صفیالدین اردبیلی یکی از مجموعه بناهای مهم مذهبی و آرامگاهی است که آثار مختلف هنری را در خود جای داده است. از آثار این مجموعه میتوان به صندوق و لنگه درهای چوبی بسیار زیبایی که از دورههای مختلف تاریخی در این مکان بجا مانده، اشاره کرد. پژوهش حاضر در نظر دارد، شکلگیری جووکهای بکار رفته در آثار این مجموعه را بررسی نموده تا از این طریق بتواند به اشکال و فرم جووکهای بکار رفته در آنها دست یابد. نگارندگان سعی دارند به مطالعه آثار چوبی مذکور در جهت شناخت و معرفی تکنیکها و نقوش بپردازند مطالعه روند شکلگیری آنها میتواند به عنوان ضرورتی برای تحقق حاضر در نظر گرفته شود. سوال مورد مطرح این است که چه نقوشی در جووککاریهای آثار چوبی بقعه شیخ صفی الدین بکار رفته و روند تغییرات این نقوش چگونه بوده است؟ روش تحقیق پژوهش حاضر توصیفی- تحلیلی بوده، تجزیه و تحلیل تصاویر به صورت نرمافزاری انجام گرفته است. جامعه آماری مربوط به 12 صندوق چوبی میباشد. بخش اصلی این پژوهش بر اساس مطالعات کتابخانهای و استفاده از تصاویر عکاسی شده صورت گرفته است. یافتههای بدست آمده نشان میدهد که این مجموعه هنری و آرامگاهی روند تدریجی تغییرات در هنرهای چوبی ایران، از عصر ایلخانی تا دورهی صفوی را در بردارد. این تغییرات در تکنیکها و فرمها بیش از همه متوجه نقوش است، جووکهای اجرا شده در دورههای ایلخانی و تیموری و اوایل صفوی به مراتب پیچیدهتر و زیباتر بوده و قامهبندی آن بیشتر بحالت خود آلتها مثل: شش، ستاره و... میباشد در صندوق قبر محییالدین محمد که قدیمیترین صندوق چوبی و تماما با تکنیک جووک اجرا شده، جووکهای آن با اشکال لوزی، مربع، مثلث و ... بوده و عمدتا با چوب آبنوس و استخوان اجرا شدهاند که در دورههای بعدی اشکال بکار رفته در این تکنیک به مراتب سادهتر شده و قامه بندی بصورت نواری اجرا شده است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
مبانی نظری هنر اسلامی دریافت: 1397/2/20 | پذیرش: 1398/6/3 | انتشار: 1398/6/25