سال 3، شماره 1 - ( دوره سوم، شماره اول، پاییز و زمستان 1397 )                   جلد 3 شماره 1 صفحات 38-27 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mirzaei A. Researchable context of Iran's handicrafts from sociology of art perspective (Case study: carpet). JIC 2019; 3 (1) :27-38
URL: http://jih-tabriziau.ir/article-1-57-fa.html
میرزایی عبداله. زمینه های پژوهشیِ هنرهای صناعی ایران از منظر جامعه شناسی هنر (مطالعه موردی: قالی). هنرهای صناعی اسلامی. 1397; 3 (1) :27-38

URL: http://jih-tabriziau.ir/article-1-57-fa.html


دانشگاه هنر اسلامی ، a.mirzaei@tabriziau.ac.ir
چکیده:   (9242 مشاهده)
در سال­های اخیر، با توسعه رشته­های دانشگاهی در حوزه هنرهای صناعی و آشکار شدن پیوندهای ناگسستنی میان مسائل اجتماعی و هنر، لزوم توجه به زمینه های اجتماعی موثر در شکلگیری، تحول یا ثبات در هنرهای صناعی ایران اهمیت یافته است. هدف از این پژوهش تحلیل جامعه­شناختی دنیای هنرهای صناعی ایران با تاکید بر قالی دستبافت، به منظور شناسایی عوامل موثر در شکل­گیری ویژگی­های فرهنگی و هنری این مصنوعات می­باشد. مساله اصلی پژوهش، شناختِ نسبتِ میان جامعه­شناسی هنر و صنایع دستی با تاکید بر عوامل اجتماعی موثر در دنیای قالی دست­بافت ایران و جایگاه طراحان قالی در آن می­باشد. سوالات اصلی پژوهش عبارتند از: 1- نسبت میان جامعه­شناسی هنر و صنایع دستی چگونه است؟ 2- حوزه­های اجتماعی موثر در دنیای تولید قالی کدامند؟ 3- طراحان چه جایگاهی در دنیای تولید قالی دارند؟ در این پژوهش با استفاده از منابع کتابخانه­ای و مطالعات میدانی محورهای اصلی دنیای تولید قالی ایران بر اساس رویکرد «الماس فرهنگی» ویکتوریا الکساندر شناسایی و مورد تجزیه و تحلیل واقع شدند. نتایج نشان دادند، الف)صنایع دستی ایران به علت مقبولیت هنری داشتن در بین عامه مردم جزو آثار فرهنگی و هنری بوده و ارزش مطالعات جامعه­شناختی را دارند. ب)محورهای پنجگانه دنیای هنر شامل، هنرها یا آثار فرهنگی، پدیدآورندگان، مخاطبان، توزیع­کنندگان و جامعه، که در مدل الماس فرهنگی مورد تجزیه و تحلیل واقع شده­اند، قابل انطباق با بخش­های مختلف دنیای قالی ایران می­باشند. ج)از منظر جامعه شناسی هنر، طراحان قالی در جایگاه عاملان محوری دنیای قالی ایران به عنوان هنرمند و آثار تولیدی آن­ها به عنوان اثر هنری شناخته می­شوند. این پژوهش به لحاظ روش از نوع پژوهش­های کیفی و به لحاظ هدف از نوع پژوهش­های کاربردی می­باشد که به شیوه توصیفی –تحلیلی به انجام رسیده است.
 
متن کامل [PDF 675 kb]   (2110 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مبانی نظری هنر اسلامی
دریافت: 1396/8/24 | پذیرش: 1397/1/19 | انتشار: 1398/6/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه هنرهای صناعی اسلامی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Islamic Crafts

Designed & Developed by : Yektaweb