سال 3، شماره 1 - ( دوره سوم، شماره اول، پاییز و زمستان 1397 )                   جلد 3 شماره 1 صفحات 155-141 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

salahshour F, Radmanesh A M, Hamzavi Y, khorasani M. The study and recognition of artistic dyes in the Islamic period of Iran in writing and painting (Based on poetry of Khorasanid style poets). JIC 2019; 3 (1) :141-155
URL: http://jih-tabriziau.ir/article-1-60-fa.html
سلحشور فاطمه، رادمنش عطامحمد، حمزوی یاسر، خراسانی محبوبه. بررسی و شناخت رنگزاهای هنری ایران دورۀ اسلامی در کتابت و نگارگری (بر اساس شعر شاعران سبک خراسانی). هنرهای صناعی اسلامی. 1397; 3 (1) :141-155

URL: http://jih-tabriziau.ir/article-1-60-fa.html


1- دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نجف آباد، گروه زبان و ادبیات فارسی
2- دانشگاه آزاد اسلامی
3- دانشگاه هنر اسلامی تبریز
چکیده:   (3407 مشاهده)
چکیده: بسیاری از نقاشی‌های ایران پس از اسلام در لابه‌لای نوشته‌های ادبی و اشعار، به تصویر درآمده‌اند. شاعر در شعر سبک خراسانی پیش از آن‌که شاعر باشد، تصویرگری است که تصاویر بدیع و متنوع را ابتدا در ذهنِ خود و سپس با بیانی بی‌نظیر در ذهنِ خوانندگان می‌نگارد. استفاده از اسامی ‌رنگزاها در رنگ‌آمیزی فضای شعری یا حضور آن‌ها به عنوان جانشین رنگ در این سبک، قابل تأمّل است. شاعر سبک خراسانی گاهی با واژه‌های مرتبط با کتابت و نگارگری مانند نقش‌کردن، خامه، دفتر و گاهی به صورت غیر مستقیم از قالب‌های گوناگون بیانی نظیر تشبیه، از اصطلاحات و مفاهیم رنگزاها به عنوان ابزار تصویرگری مدد جسته است.از آن‌جایی که تا دوره صفوی در مورد رنگزا‌های مورد استفاده در کتابت و نگارگری ایران اطلاعات زیادی در دسترس نیست و پرداختن به این موضوع، به منظور فن‌شناخت این آثار تاریخی جهت حفاظت و مرمت بهتر آن‌ها ضروری و لازم به نظر می‌رسد، می‌توان از اطلاعات نهفته در شعر سبک خراسانی در حوزۀ تصویرسازی‌ و رنگ‌آمیزی‌ها به منظور شناخت و بررسی رنگزاهای مورد استفاده در کتابت و نگارگریِ قرن 3 الی 6 ه.ق. استفاده نمود. شناسایی رنگزا‌هایی که به مرور زمان به فراموشی سپرده شده‌اند یا در طول زمان تغییر نام داده‌اند، از انگیزه اصلی نگارنده در تدوین پژوهش حاضر است. از مهم‌ترین نتایج این تحقیق، شناسایی تعدادی از رنگزاهای کهن ایران است که برای نخستین بار در این مقاله معرفی شده و با شناخت برخی از رنگزاها، قدمت استفاده از آن‌ها گاهی تا چندصد سال به عقب برگردانده شده‌است.
متن کامل [PDF 635 kb]   (1352 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مبانی نظری هنر اسلامی
دریافت: 1396/10/26 | پذیرش: 1398/6/3 | انتشار: 1398/6/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه هنرهای صناعی اسلامی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Islamic Crafts

Designed & Developed by : Yektaweb