سال 3، شماره 1 - ( دوره سوم، شماره اول، پاییز و زمستان 1397 )                   جلد 3 شماره 1 صفحات 140-127 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mohebbi B, Hasankhanighavam F, amani M. The Analysis of Personal Between Communications with Costume Colors in Painting of Safavid Period. JIC 2019; 3 (1) :127-140
URL: http://jih-tabriziau.ir/article-1-81-fa.html
محبی بهزاد، حسنخانی قوام فریدون، امانی مریم. بررسی رابطه جایگاه اجتماعی و انتخاب رنگ البسه در نگاره های دوره‌ی صفویه. هنرهای صناعی اسلامی. 1397; 3 (1) :127-140

URL: http://jih-tabriziau.ir/article-1-81-fa.html


1- دانشگاه محقق اردبیلی
چکیده:   (5770 مشاهده)
پوشاک مردمان هر سرزمینی بیانگر فرهنگ وتمدّن زیستی است که در طیّ زمان علاوه بر کارکرد اوّلیّه­ خود-به عنوان پوشش بدن-از نظر جنس پارچه، نوع دوخت و رنگ، در مجموع وجه زیبائی نیز یافته است و با مقوله­هایی نظیر مردانگی یا زنانگی، طبقه، منزلت و به طور کلّی با ساختارهای اجتماعی متناظر شده است. پوشش رنگ لباس­ها به عنوان یک عنصر معنایی و نمادین، دارای خصلت­های نشانه­ای است. از این منظر در این مقاله برای درک نمادها و کشف معانی رنگ پوشاک بر روی نگاره­های صفوی و توجّه به ویژگی­های قراردادی نمادها در گروه­های مختلف و خرده فرهنگ­های گوناگون جامعه اشاره شده است. روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی بوده و جمع آوری اطلاعات با شیوه­ی کتابخانه­ای و مطالعه­ای انجام گرفت. پرسش اصلی تحقیق مبتنی بر این است که روابط رنگ­های لباس با تیپ شخصیّتی نگاره­ها، چگونه است؟ با توجّه به منابع مکتوب و تصویری می­توان به ویژگی­ها و نتایج جالب توجّهی در این خصوص پی برد. از آنجایی که هویّت و منزلت هر فرد توسّط طبقه یا گروه مربوطه مشخّص می­گردید؛ لازم بود به طریقی تفاوت میان طبقات و گروه­ها معلوم گردد. لذا هر فرد بسته به طبقه یا گروهی که در آن قرار داشت، ملزم به رعایت نحوه­ای خاصّ از نوع و رنگ پوشش بود. استفاده از رنگ­های گرم و روشن در گروه­هایی مثل شاه و شاهزادگان، اشرافیان، رقّاصان، عاشقان و معشوق­ها و خدمتکاران و رنگ­های سرد و تیره در گروه­هایی چون: صوفیّان و عارفان، کارگران، دراویش و فقرا و ... دیده می­شود امّا به علّت تفاوت اقشار و طبقات و با در نظر گرفتن رنگ­ها در کنار یکدیگر روابط گروه­های مختلف را می­توان از همدیگر متمایز ساخت.
متن کامل [PDF 1410 kb]   (4137 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مبانی نظری هنر اسلامی
دریافت: 1398/3/12 | پذیرش: 1398/6/3 | انتشار: 1398/6/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه هنرهای صناعی اسلامی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Islamic Crafts

Designed & Developed by : Yektaweb