قابل توجه نویسندگان محترم، مقالاتی که از تاریخ 1404/07/13 برای نشریه ارسال می شوند،  شامل پرداخت هزینه بررسی نخواهند شد.


XML English Abstract Print


1- دانشکده هنر و معماری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران ، siamak.rahimi@pnu.ac.ir
2- دانشکده هنر و معماری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده:   (42 مشاهده)
 این مقاله به بررسی تحول در کارکرد اجتماعی هنر در ایران عصر ناصری می‌پردازد و بر این فرضیه استوار است که «نقاش‌خانه دولتی» صنیع‌الملک (تأسیس ۱۲۷۸ ه.ق)، نهادی با کارکرد دوگانه و نقطه‌ عطفی در تاریخ هنر ایران بود. این نهاد در تقابل با نظام سنتی و درون‌گرای استاد-شاگردی که هنر را به مثابه «رازی مقدس» در انحصار کارگاه‌های خصوصی نگه می‌داشت، برای نخستین بار در تاریخ ایران به مثابه یک «نگارخانه عمومی» عمل کرد. این پژوهش با اتکا بر تحلیل اسناد دست اول، به ویژه اعلان‌های رسمی تأسیس نقاش‌خانه در روزنامه دولت علیّه ایران، و با در نظر گرفتن بستر تحولات ناشی از سفر صنیع‌الملک به اروپا، به تحلیل این دو کارکرد می‌پردازد. یافته‌ها نشان می‌دهد که نقاش‌خانه از یک سو با ارائه آموزش مدون به سبک اروپایی و فراخوان عمومی برای جذب شاگرد، نظام آموزشی انحصاری سنتی را در هم شکست و از سوی دیگر، با اختصاص دادن روز جمعه برای بازدید «سایر اصناف»، به صورت آگاهانه فضایی برای «نمایش عمومی» هنر ایجاد کرد. این اقدام، یک گسست بنیادین بود که هنر را از امری خصوصی به پدیده‌ای اجتماعی بدل ساخت، مفهوم «مخاطب» را خلق کرد، به بازتعریف جایگاه اجتماعی هنرمند انجامید و سنگ بنای نهادهای هنری نوین در ایران را گذاشت.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: بررسی و نقد هنرهای اسلامی در دوره معاصر
دریافت: 1404/6/24 | پذیرش: 1404/8/6

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه هنرهای صناعی اسلامی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Islamic Crafts

Designed & Developed by : Yektaweb