سال 4، شماره 1 - ( دوفصلنامه 1399 )                   جلد 4 شماره 1 صفحات 134-121 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sharifinia A, Heidari Baba Kamal Y, Shakarami T. Investigating the Role of Mythological and Sacred Herbal Patterns in the Stucco Decorations of Seymareh Mosque. JIC 2020; 4 (1) :121-134
URL: http://jih-tabriziau.ir/article-1-95-fa.html
شریفی نیا اکبر، حیدری باباکمال یدالله، شاکرمی طیبه. مطالعه نقش‌مایه‌های گیاهیِ اساطیری و مقدس در تزئینات گچبری‌ مسجد سیمره. هنرهای صناعی اسلامی. 1399; 4 (1) :121-134

URL: http://jih-tabriziau.ir/article-1-95-fa.html


1- دانشجوی دکتری باستان‌شناسی، دانشکده هنر و معماری دانشگاه بوعلی‌سینا همدان، ایران ، sharifinia39@gmail.com
2- دانش آموخته دکتری باستان شناسی، دانشکده هنر و معماری دانشگاه بوعلی‌سینا همدان، ایران
3- دانش آموخته کارشناسی ارشد پژوهش هنر، دانشگاه پیام نور تهران، ایران
چکیده:   (3937 مشاهده)
مطالعه نویافته ­های باستان­شناسی اهمیت فراوانی در روشن شدن زوایای مبهم یک فرهنگ یا تأثیر و تأثرات آن دارد. از جمله یافته­ های با اهمیت کاوش ­های باستان­شناسی شهر سیمره، کشف مسجد این شهر و تزئینات گچبری آن با مضامین متنوع گیاهی­ست. باتوجه به پیشینه ساسانی شهر سیمره و تأثیر مستقیم هنر گچبری دوره ساسانی بر تزئینات گچبری مسجد سیمره، اهداف اصلی پژوهش حاضر شناسایی و گونه­ شناسی نقوش گیاهی گچبری­های مسجد شهر سیمره و پی بردن به معانی اساطیری و مقدس آنهاست. بر این اساس سؤالات اصلی پژوهش عبارتند از 1ـ نقوش گیاهی با پیشینۀ اساطیری به­ کار رفته در تزئینات گچبری مسجد سیمره کدام ­اند؟ 2ـ به­کاربردن این نقوش در تزیینات گچبری مسجد و فضای دینی و اسلامی آن چگونه تبیین می­شود؟ نتایج پژوهش نشان می­دهد که نقوش گیاهی مقدس گچبری­های مسجد سیمره عبارتند از انار، تاک، کنگر، نخل، نیلوفر، درخت کاج و میوه بلوط. در میان فرهنگ ملل مختلفِ پیش از اسلام، انار، تاک، نخل و کاج، نماد باروری، فناناپذیری و برکت­ و به همین صورت نیلوفر، میوه بلوط و کنگر نمادهای حیات، امنیت و باروری، پیروزی و توفق بر مشکلات­ است. علاوه بر این با توجه به استقرار دولت ساسانی در منطقه سیمره نقوش گچبری­های بکاررفته در مسجد سیمره، برگرفته از نقوش گچبری­های ساسانی البته، با پرهیز از نگاه اساطیری و نمادین پیش از اسلام­اند. بنابراین نقوش گیاهی تزئینات گچبری­های مسجد سیمره به لحاظ شکل و فرم برگرفته از هنر گچبری دوره ساسانی؛ اما به لحاظ مفهومی و محتوایی براساس آموزه­های اسلامی خالی از مضامین اساطیری دوره ساسانی­اند. به­منظور دستیابی به نتایج فوق از روش توصیفی ـ تحلیلی و با استفاده از بررسی­های میدانی و مطالعه منابع مکتوب انجام شده است.
متن کامل [PDF 2040 kb]   (2617 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مبانی نظری هنر اسلامی
دریافت: 1398/2/27 | پذیرش: 1398/5/30 | انتشار: 1398/8/9

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه هنرهای صناعی اسلامی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Islamic Crafts

Designed & Developed by : Yektaweb