سال 4، شماره 2 - ( دوفصلنامه 1399 )                   جلد 4 شماره 2 صفحات 66-53 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

madhoushian M, shokrpor S, afhami R, neyestani J. The evolution of design and construction Wooden Grave Box 9th century AH Marashian of Mazandaran. JIC 2021; 4 (2) :53-66
URL: http://jih-tabriziau.ir/article-1-108-fa.html
مدهوشیان نژاد محمد، شکرپور شهریار، افهمی رضا، نیستانی جواد. سیر تحول در طراحی و ساخت صندوق قبرهای چوبی قرن 9 هجری قمری مرعشیان مازندران. هنرهای صناعی اسلامی. 1399; 4 (2) :53-66

URL: http://jih-tabriziau.ir/article-1-108-fa.html


1- دانشگاه هنر اسلامی تبریز
2- دانشگاه تربیت مدرس
چکیده:   (2643 مشاهده)
حکومت محلی مرعشیان (مرعشیه) که شیعه‌مذهب بودند از سال 760 الی 906 هجری قمری در خطه تبرستان (مازندران کنونی) حکمرانی کردند. در این دوره ساخت بقاع آرامگاهی سادات، امامزادگان و بزرگان مرعشی رونق می­گیرد که اغلب آن‌ها دارای مصنوعات چوبی نظیر صندوق قبر چوبی به­جای ضریح­های فلزی امروزی بوده­اند. در حال حاضر تعداد کثیری از این آثار به دلایل مختلفی از بین رفته و یا مورد سرقت قرارگرفته است، که ضرورت پرداختن به آن‌ها را دوچندان می­نمایاند. این صندوق­ها اغلب دارای تزئینات به همراه کتیبه هستند. به نظر نحوه تزیین و نقوش به کار گرفته‌شده بر روی آن‌ها به‌تناوب متفاوت از یکدیگر هستند. بر این مبنا پرسش اصلی تحقیق بدین گونه قابل‌طرح است که، چه سیر تحولی درزمینه تزئینات، ساخت و کتیبه­نگاری بر روی صندوق قبور چوبی قرن 9 هجری قمری در مازندران مشاهده می­شود؟ در این راستا هدف اصلی، بررسی روند تغییر و تحولات در ساخت صندوق قبور چوبی قرن 9 هجری قمری مازندران با تکیه‌بر مؤلفه‌هایی نظیر: تکنیک­های تزیین، نوع قاب‌بندی، ترکیب­بندی­ها، نقوش و کتیبه­ها است. بر مبنای دسترسی و تاریخ­دار بودن صندوق قبر، تعداد 15 نمونه از شهرهای مختلف استان به­عنوان جامعه آماری تحقیق، مدنظر است. نتیجتاً، به نظر می­رسد رواج مذهب تشیع توسط مرعشیان و پاسداشت آن‌ها از چهره­های مذهبی و سیاسی در قالب ساخت برج مقبره را می­توان از اصلی­ترین دلایل تعدد صندوق قبرهای چوبی باشد. مجموعاً در تمامی موارد بررسی‌شده از قبیل: ابعاد و فرم کلی، قاب­بندی­ها، ترکیب و نوع ترسیم نقوش گیاهی و هندسی، ساختار کتیبه­ها همچنین مواردی تکنیکالی همچون روسازی، بافت زمینه و نقاشی روی چوب، شاهد یک سیر رو به رشد و صعودی هستیم به‌نوعی که در نمونه­های متأخر آثار در تمامی موارد نجاران به بلوغ و کمال قابل‌توجهی در ساخت و تزئین صندوق قبور چوبی دست یافتند.
متن کامل [PDF 2268 kb]   (785 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مبانی نظری هنر اسلامی
دریافت: 1398/11/8 | پذیرش: 1399/11/20 | انتشار: 1399/11/20

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه هنرهای صناعی اسلامی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Islamic Crafts

Designed & Developed by : Yektaweb