سال 4، شماره 2 - ( دوفصلنامه 1398 )                   جلد 4 شماره 2 صفحات 53-66 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

madhoushian M, shokrpor S, afhami R, neyestani J. The evolution of design and construction Wooden Grave Box 9th century AH Marashian of Mazandaran. JIC. 2020; 4 (2) :53-66
URL: http://jih-tabriziau.ir/article-1-108-fa.html
مدهوشیان نژاد محمد، شکرپور شهریار، افهمی رضا، نیستانی جواد. سیر تحول در طراحی و ساخت صندوق قبرهای چوبی قرن 9 هجری قمری مرعشیان مازندران. هنرهای صناعی اسلامی. 1398; 4 (2) :53-66

URL: http://jih-tabriziau.ir/article-1-108-fa.html


دانشگاه هنر اسلامی تبریز
چکیده:   (57 مشاهده)
حکومت محلی مرعشیان (مرعشیه) که شیعه‌مذهب بودند از سال 760 الی 906 هجری قمری در خطه تبرستان (مازندران کنونی) حکمرانی کردند. در این دوره ساخت بقاع آرامگاهی سادات، امامزادگان و بزرگان مرعشی رونق می­گیرد که اغلب آن‌ها دارای مصنوعات چوبی نظیر صندوق قبر چوبی به­جای ضریح­های فلزی امروزی بوده­اند. در حال حاضر تعداد کثیری از این آثار به دلایل مختلفی از بین رفته و یا مورد سرقت قرارگرفته است، که ضرورت پرداختن به آن‌ها را دوچندان می­نمایاند. این صندوق­ها اغلب دارای تزئینات به همراه کتیبه هستند. به نظر نحوه تزیین و نقوش به کار گرفته‌شده بر روی آن‌ها به‌تناوب متفاوت از یکدیگر هستند. بر این مبنا پرسش اصلی تحقیق بدین گونه قابل‌طرح است که، چه سیر تحولی درزمینه تزئینات، ساخت و کتیبه­نگاری بر روی صندوق قبور چوبی قرن 9 هجری قمری در مازندران مشاهده می­شود؟ در این راستا هدف اصلی، بررسی روند تغییر و تحولات در ساخت صندوق قبور چوبی قرن 9 هجری قمری مازندران با تکیه‌بر مؤلفه‌هایی نظیر: تکنیک­های تزیین، نوع قاب‌بندی، ترکیب­بندی­ها، نقوش و کتیبه­ها است. بر مبنای دسترسی و تاریخ­دار بودن صندوق قبر، تعداد 15 نمونه از شهرهای مختلف استان به­عنوان جامعه آماری تحقیق، مدنظر است. نتیجتاً، به نظر می­رسد رواج مذهب تشیع توسط مرعشیان و پاسداشت آن‌ها از چهره­های مذهبی و سیاسی در قالب ساخت برج مقبره را می­توان از اصلی­ترین دلایل تعدد صندوق قبرهای چوبی باشد. مجموعاً در تمامی موارد بررسی‌شده از قبیل: ابعاد و فرم کلی، قاب­بندی­ها، ترکیب و نوع ترسیم نقوش گیاهی و هندسی، ساختار کتیبه­ها همچنین مواردی تکنیکالی همچون روسازی، بافت زمینه و نقاشی روی چوب، شاهد یک سیر رو به رشد و صعودی هستیم به‌نوعی که در نمونه­های متأخر آثار در تمامی موارد نجاران به بلوغ و کمال قابل‌توجهی در ساخت و تزئین صندوق قبور چوبی دست یافتند.
متن کامل [PDF 2400 kb]   (17 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/11/8 | پذیرش: 1399/11/20 | انتشار: 1399/11/20

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه عمومی نشریات یکتاوب می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 All Rights Reserved | http://www.journalsystem.ir/demo5

Designed & Developed by : Yektaweb