صنایعدستی بهعنوان یکی از شناسههای فرهنگی و هنری، معرف فرهنگ و تجلیبخش هویت ایرانی اسلامی در سطح بینالمللی است. این سفیران فرهنگی با زبان بصری منتقلکننده فرهنگ و هنر ناب ایرانی اسلامی هستند و نیز موجب فرهنگسازی و تقویت بنیانهای فرهنگی میشوند. استفاده از این پتانسیل مخصوصاً در میان مخاطبین بینالمللی صنایعدستی نیازمند بهرهگیری از روشهای بهروز و هوشمندانه است. بستهبندی دراینبین میتواند بهعنوان واسطهای ارزشمند جهت معرفی صنایعدستی ایران به بازارهای داخلی و خارجی عمل کند. از شاخصهای مؤثر در انتخاب و خریداری کالای بستهبندیشده مؤلفههای فرهنگی و فاکتورهای هویتبخش میباشند. در این راستا هدف از انجام این پروژه شناسایی راه و روشی مناسب برای طراحی شایسته بستهبندی صنایعدستی است، بهگونهای که مؤلفههای فرهنگی و هویت بخشی بهطور مناسبی نشانگر سلیقه، هویت و فرهنگ ایرانی باشد. در این پژوهش روش تحقیق کاربردی و ماهیت آن تحلیلی- توصیفی است و همچنین روش گردآوری اطلاعات بهصورت اسنادی، کتابخانهای است. همینطور در پی پاسخ به این پرسش هستیم که، چگونه میتوان در طراحی بستهبندی صنایعدستی ایرانی از مؤلفههای فرهنگ محور بهگونهای که نشانگر سلیقه، هویت و فرهنگ ایرانی باشد، استفاده کرد؟ برای دستیابی به اطلاعات این پروژه پس از ارائه تعاریف و عملکردهای بستهبندی به بررسی اهمیت بستهبندی صنایعدستی و مؤلفه هویتی و فرهنگی پرداخته شد. درنهایت بهمنظور ادغام آگاهانه هویت و فرهنگ در طراحی بستهبندی، مدل طراحی فرهنگ محور پیشنهاد شده است. با استفاده از مدل طراحی پیشنهادی ارائهشده مشخص میشود که طراحی بستهبندی با توجه به عوامل فرهنگی، میتواند تا حد قابلملاحظهای از تطابق راهحلهای پیشنهادی اطمینان حاصل کند و در عین حفظ ویژگیهای فرهنگی و هویتی ایرانی در طراحی بستهبندی صنایعدستی، با درک بهتر تجربیات سایر فرهنگهای خریدار، راهحلهای کاربردی و مؤثری در این زمینه ارائه خواهد کرد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |