XML English Abstract Print


دانشگاه الزهرا تهران
چکیده:   (401 مشاهده)
ﺍﺯ مهم­ترین ویژگیﻫﺎﻱ برجسته ﻫﻨﺮ ﺍﺳﻼﻣﻲ ﻭﺟﻮﺩ مشابهت­های ﻓﻨﻲ ﻭ بصری ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﻴﺎﻥ کارهای چوبی نواحی گوناگون ﺟﻬﺎﻥ ﺍﺳﻼﻡ علی الخصوص بناهای چوبی دوره­ی ﺳﻠﺠﻮﻗﻲ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ. ﺍﻳﻦ ﻣﺴﺌﻠﻪ ﺑﻴﺶ ﺍﺯ ﻫﻤﻪ ﺩﺭ ﺣﻮﺯﺓ ﺟﻐﺮﺍﻓﻴﺎﻳﻲ ﺍﻳﺮﺍﻥ، ﺳﻮﺭﻳﻪ ﻭ ﺗﺮﮐﻴﻪ ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﻣﻲ­گردد. ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﻣﻮﺍﺭﺩﻱ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺑﺮﺭﺳﻲﻫﺎﻱ ﻫﻨﺮ ﺍﺳﻼﻣﻲ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﻣﻮﺭﺩ ﺗﻮﺟﻪ ﻭﺍﻗﻊ ﺷﺪﻩ، تبیین ﺍﻳﻦ ﺗﺸﺎﺑﻬﺎﺕ و تمایزات ﺍﺳﺖ. در همین راستا و با ﺩﺭ ﻧﻈﺮ ﺩﺍﺷﺘﻦ ﺍﻳﻦ ﻣﺴﺌﻠﻪ، هدف از ﭘﮋﻭﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ: ﻭﺍﮐﺎﻭﻱ و بررسی تطبیقی آثار چوبی مسجد جامع ابیانه کاشان و مسجد اولو سوریحصار در ترکیه است. بر این مبنا، تشابهات و تفاوت­های تکنیکی و نقوش بین آثار چوبی مسجد ابیانه کاشان و سوریحصار ترکیه نیز سوالی که تحقیق حاضر درپی پاسخ­گویی به آن است. مطالعه بر روی تشابهات و تفاوت­ها بین آثار چوبی دو مسجد می­تواند روشنگر روابط و تاثیرگزاری هرچه بیشتر هنرمندان ایرانی در دستگاه سلجوقیان روم باشد. از طرفی ثبت و بررسی آثار چوبی تاریخی با توجه به عدم پایداری مقاوم ماده چوب در برابر مخاطرات بیولوژیکی نیز ضروری به­نظر می­رسد. گردآوری اطلاعات با استفاده از منابع کتابخانه­ای و پیمایش­های میدانی صورت گرفته، و مطالب با روش توصیفی-تحلیلی تدوین شده­اند. یافته­های تحقیق نشان می­دهد، با اینکه کیفیت اجرای آذین­بندی­ها بر روی آثار مسجد جامع ابیانه نسبتاً پایین است اما کمیت در تعداد از جمله ویژگی­های برتر این بنای منحصربفرد در حوزه آثار چوبی است. مسجد اولو سیوریحصار از حیث ساختار و تعداد ستون­ها، نمودی از رشد فنی و تخصصی در حوزه ساخت سقف­های مسطح چوبی در ناحیه آناطولی است. این ترقی در زمینه کیفیت اجرای نقوش هم به­خوبی احساس می­گردد.
 
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مبانی نظری هنر اسلامی
دریافت: 1401/11/25 | پذیرش: 1402/10/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه هنرهای صناعی اسلامی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Islamic Crafts

Designed & Developed by : Yektaweb