1- دانشجوی دکترای تاریخ تطبیقی و تحلیلی هنر اسلامی، گروه هنر اسلامی، دانشکده هنر، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
2- دانشیار گروه پژوهش هنر، دانشکده هنر، هنر اسلامی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
چکیده: (1591 مشاهده)
در نگارگری ایرانی نیز میتوان تفسیر هنرمند را از طریق بررسیِ مصورسازی متون و مضامین ثابت توسط نگارگران برجسته مطالعه کرد. از این زاویۀ دید مسئلۀ تفسیر هنرمند از متن ادبی اهمیت فراوانی مییابد و نگارگران در مصورسازی نسخههای متنوع آن، از تفسیر شخصی خود از متن اولیه بهره برده و معنای دیگری علاوه بر مضمون اثر در نگارهها خلق کردهاند. اژدهاکشی بهرام به دلیل ویژگی هیجانی در بیشتر نسخ خمسه نظامی با نوآوریهایی تصویرسازی شده است. نگارگران در ترسیم نگارههای خمسه نظامی در مکتب هرات درواقع معنای دیگری را در نگارهها خلق کردهاند که در حقیقت نشاندهنده مؤلف بودن نگارگر در ترسیم صحنههای خمسه نظامی است. یکی از نگارههایی که نگارگر بهعنوان مؤلف یک اثر معنای افزودهای را ایجاد کرده است، تصویر نگاره «نبرد بهرامگور با اژدها» منتسب به کمالالدین بهزاد در نسخه خمسه نظامی کتابخانه بریتانیا هست. پژوهش حاضر با هدف شناسایی معنای لایههای پنهانی در نگاره بهرامگور با اژدها به روش آیکونولوژی شکل گرفته است و با مطالعات اسنادی و کتابخانهای به طرح این پرسش میپردازد که «چه لایههای معنایی پنهان در نگاره نبرد بهرامگور با اژدها وجود دارد؟» نگاره مذکور در این نوشتار به روش تحلیلی با رویکرد آیکونولوژی انجام گرفته است. نتایج حاصل از این پژوهش حاکی از آن است که این نگاره ازنظر بصری و رابطۀ بین متن ادبی و خود اثر با سایر نگارههایی با چنین مضمونی تفاوت دارد و بیانگر سیر صعودی بهرام بهسوی حق و بهنوعی نمایانگر سلوک معنوی بهرام است. حرکت بهرام در حقیقت مراحل رسیدن به کمال را نشان میدهد. بهرام در این نگاره با از بین بردن غرور، نفس درونی که با شکست اژدها همراه است دچار تزکیه درونی میشود در حقیقت گورخر نماد نفس هشداردهنده و لوامه است که به مدد آن بهرام موفق به کشتن اژدها که نماد نفس اماره است میشود؛ و شکست اژدها بهنوعی شکست این نفس بوده است. که در آن بهرام سیر سلوک وادی حق را طی میکند که بهنوعی نمایانگر حرکت از عالم ناسوتی به عالم لاهوتی هست که با سختیهایی همراه است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
مبانی نظری هنر اسلامی دریافت: 1402/3/20 | پذیرش: 1402/6/22 | انتشار: 1402/9/29