1- دانشگاه تربیت مدرس
چکیده: (320 مشاهده)
امروزه جهان در حال گذار از یک تحول انقلابی از عصر صنعتی به عصر اطلاعات میباشد و موفقیت فعالیتهای گوناگون فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی به درک و اکتشاف فرصتها و تهدیدهای حال و آینده وابسته است. سرعت تغییرات و دگرگونی گستره بازارهای هدف صنایعدستی از سطح بومی و ملی به سطح جهانی و در پی آن رویارویی با سلایق و فرهنگهای گوناگون و همچنین اهمیت یافتن صنایع خلاق و فرهنگی در مناسبات اقتصادی، نیاز به طراحی و تولید صنایعدستی در ابعاد و سطوح مختلف را جهت بهرهمندی از منافع اقتصادی، فرهنگی و حضوری موفق در سطح جهانی را یادآور میشود. تولید در کلاس جهانی به عنوان یک استراتژی تولیدی در حوزه صنعت نتایج موفقیتآمیزی را به همراه داشته است، با این وجود به دلیل ویژگیهای خاص هنر-صنعتی بودن صنایعدستی نمیتوان آن را صرفا در حوزه هنر محض یا صنعت دستهبندی نموده و بر اساس راهکارهای موجود در هر یک از این حوزهها برنامهریزی کرد. از اینرو هدف پژوهش حاضر تدوین اصول و زیرمولفههای تولید در کلاس جهانی متناسب با شاخصهای صنایعدستی میباشد. در این مقاله در پی پاسخ به سوال پژوهش مبنی بر چیستی اصول و زیرمولفههای تولید صنایعدستی در کلاس جهانی، نخست با مرور ادبیات پژوهش اصول تولید در کلاس جهانی شامل کیفیت، هزینه، انعطافپذیری، زمان انتظار و تحویل به موقع، خلاقیت و نوآوری و خدمات و ارتباط با کاربران شناسایی گردید و برای هر یک از اصول زیرمولفههایی متناسب با صنایعدستی تبیین گردید. سپس نتایج حاصل در اختیار 12 متخصص حوزه صنایعدستی، هنر و مدیریت قرار داده شد و خبرگان در سه دور به روش دلفی اصول و زیرمولفههای پیشنهادی را اصلاح و تکمیل نموده و بر اضافه نمودن سه اصل شامل تولید و مصرف پایدار، ملاحظات زیستمحیطی و نقش اجتماعی- فرهنگی به شش اصل موجود به اجماع نظر رسیدند. نتایج حاصل از پژوهش علاوه بر تدوین اصول و زیرمولفههای تولید صنایعدستی کلاس جهانی نشان از آن دارد، خبرگان رویکرد مدیریتی در بخش صنایعدستی طراحی محور و تدوین شیوههای نوین مدیریتی منطبق با ویژگیهای صنایعدستی را به منظور حضور موفق در بسترهایجهانی و کسب منافع اقتصادی و فرهنگی در بازارهای جدید را لازم و ضروری میدانند
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
مبانی نظری هنر اسلامی دریافت: 1403/1/19 | پذیرش: 1403/4/9