1- دانشگاه علم و هنر
2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد
3- دانشگاه دولتی یزد
چکیده: (908 مشاهده)
چکیده
در هر فرهنگ و تمدنی یک هنر بنیادین و پایه وجود دارد که سایر هنرها بر اساس آن ایجاد میشوند. برخی هنرها پایه و منشا پیدایش هنرهای دیگر هستند و برخی برگرفته و تاثیر پذیرفته از سایر هنرها. در ایران، شعر نقش هنر بنیادین را در ایجاد سایر هنرها ایفا میکند. از میان هنرهای مختلف، نگارگری ارتباط فراوانی با شعر دارد و در بین آثار نگارگری، نقش داستانهای عاشقانه قابل توجه است که حکایت لیلی و مجنون یکی از مشهورترینِ این داستانها بوده و توسط حکیم نظامی گنجوی گردآوری شده است. اشعار در منظومهی لیلی و مجنون رمزگونه هستند؛ بنابراین نیاز است که به تفسیر دقیق آنها پرداخته شود. در این مقاله سعی بر آن است که توصیفات مرتبط با پوشش شخصیتهای اصلی داستان لیلی و مجنون از منظومه استخراج، و به مقایسهی آن با پوشش موجود در نگارگریهای مرتبط بپردازد؛ در نهایت با بهرهگیری از یافتههای پژوهش به پاسخ این سوال دست یابد که اثرپذیری نگارگری از شعر چگونه است؟ در این پژوهش روش گردآوری اطلاعات، اسنادی و کتابخانهای بوده و جهت تدوین و تنظیم آن از روش توصیفی- تحلیلی استفاده شده است. از گزینههای مورد توجه شاعر در منظومه برای توصیف پوشش لیلی و مجنون، بیان چگونگی جنسیت پارچهها شامل زربفت، پرند، دیبا، خز، خارا، پلاس و چرم است. برای رنگ، نیلی و کبود انتخاب شده و برای طرح، از عمامه، عصابه، سرپیچ، کَلهبند، نقاب، پیراهن، دُراعه، پلاس، سَلَب و همچنین برای زیور از خلخال نام برده است. با بررسی 14 نگاره از سبکهای طلایی نگارگری ایران، مشخص میشود که تاثیرپذیری نگارگر از متن، بیشتر در رنگ پوشش است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/10/2 | پذیرش: 1401/1/14 | انتشار: 1401/3/16