Sehatgholfard M, Abeddoost H, Kazempoor Z. Comparison of Guilan’s holy shrine painitngs and Under-glass painting (Zand and Qajar dynasty), based on Genette’s theory with an an emphasize on Equality. JIC 2021; 5 (2) :11-0
URL:
http://jih-tabriziau.ir/article-1-157-fa.html
صحت قول فرد منیر، عابددوست حسین، کاظم پور زیبا. مقایسه نقاشی بقاع متبرکه گیلان و نقاشی پشت شیشه(زند و قاجار)بر مبنای نظریه ژنت با تاکید بر همانگونگی. هنرهای صناعی اسلامی. 1400; 5 (2) :11-0
URL: http://jih-tabriziau.ir/article-1-157-fa.html
1- دانشگاه گیلان
2- دانشگاه محقق اردبیلی
چکیده: (1116 مشاهده)
بقاع متبرکه گیلان دارای نقاشیهای مذهبی بسیاری است که خاستگاه و مبدأ آن به روشنی معلوم نیست. باورهای تشیع به ویژه واقعه کربلا از جمله مضامین این نقاشیها است. وجه تشابه موضوعات و شیوه تصویرسازی این نقاشیها با نقاشیهای قهوه خانهای از چشم پژوهشگران دور نمانده است، اما نقاشی پشت شیشه یکی از هنرهای سنتی ایران است که امروزه کمتر به آن توجه میشود. شایان ذکر است که نقاشی پشت شیشه مذهبی نیز دارای موضوعات و تصاویری است که با نقاشی قهوهخانهای و نقاشی بقاع متبرکه گیلان قابل قیاس است. متن مشترک میان این نقاشیها نه تنها موضوعات مشترک بلکه شباهتهای فرمی و تصویری است. برای پاسخ به این سوال که چه تفاوتها و شباهتهایی میان نقوش بقاع متبرکه و نقاشی پشت شیشه وجود دارد، در پژوهش پیش رو از نظریه ترامتنیت ژرار ژنت استفاده شده است و تاکیدبرچگونگی رابطه همانگونگی میان آثاراست. روش تحقیق توصیفی تحلیلی است. روش گردآوری مطالب کتابخانهای از طریق فیش برداری و تصویر خوانی است. تجزیه تحلیل داده ها کیفی است. نتایج تحقیق نشان می دهد، روابط بینامتنی، پیشمتنی و ترامتنی میان نقاشی بقاع متبرکه شرق گیلان و نقاشیپشت شیشه برقرار است و میان نقاشیهای بقاع متبرکه گیلان و نقاشی پشت شیشه رابطه همانگونگی حاکم است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/11/21 | پذیرش: 1401/3/28 | انتشار: 1401/3/28