XML English Abstract Print


1- دانشگاه هنر اسلامی تبریز
2- دانشگاه هنر
چکیده:   (192 مشاهده)
مسجد مظفریه یا کبود تبریز (گؤی­ مسجد) به لحاظ کاربرد کاشی نقطه اوجی در هنر اسلامی ایران  محسوب می‌شود. در نگاه اول کاربرد وسیع کاشی معرق در این مسجد چشمگیر است؛ اما با دقت در سطوح، انواعی از کاشی­ها شامل زرین ­فام، زیرلعابی آبی و سفید، کاشی زرآراسته و نره کاشی به چشم می‌خورد که به طرز ماهرانه و هوشمندانه­ ای در بنا به‌کار گرفته شده ­اند. کاشی­های معرق آن، از ظریفترین نمونه‌های آن در ایران است و اصلی ­ترین گونه تزیینی بکار رفته در پوشش داخلی و خارجی بنا است. این مقاله ضمن بررسی کاربرد گونه‌های مختلف کاشی در مسجد مظفریه به تحلیل کاربرد این گونه‌ها در بناهای همزمان و پیشین پرداخته و تلاش دارد ضمن پرداختن به تلاش‌های پیشین برای دستیابی به این فنون، جنبه‌های نوآورانه کاربرد این گونه کاشی‌ها را در مسجد مظفریه کنکاش کند. بنابراین هدف پژوهش پیش­رو،  بررسی کاربرد گونه‌های کاشی در مسجد مظفریه بر اساس تحولات آن در گذشته بوده و تلاش می­کند به این سوال پاسخ دهد که چه گونه ­هایی از کاشی و به چه شیوه ­هایی در مسجد مظفریه تبریز به‌کار رفته­ اند؟ بر این اساس داده ­ها به روش اسنادی و میدانی جمع‌آوری و به روش­های توصیفی، تحلیلی و تاریخی در این پژوهش استفاده شده ­اند. نتایج نشان می­دهد که علیرغم استفاده از روش­های مرسوم کاشیکاری در مسجد مظفریه، از شیوه ­های خلاقانه ­ای در طراحی و اجرای کاشی استفاده شده است که سابقه کمتری در این فن دارد.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مبانی نظری هنر اسلامی
دریافت: 1401/4/3 | پذیرش: 1402/11/28

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه هنرهای صناعی اسلامی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Islamic Crafts

Designed & Developed by : Yektaweb