سال 6، شماره 1 - ( دوفصلنامه 1401 )                   جلد 6 شماره 1 صفحات 112-103 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghafari S, Hashemi G, Ghorbani S, Davazdahemami M. Investigation of form and motif in Safavid and Ottoman`s shaffrons and their attribution. JIC 2022; 6 (1) :103-112
URL: http://jih-tabriziau.ir/article-1-196-fa.html
غفاری ساناز، هاشمی غلامرضا، قربانی شعبانعلی، دوازده امامی مهدی. بررسی فرم و نقش در نقاب‌های فلزی اسب‌های صفوی و عثمانی و انتساب‌های صورت گرفته به آن‌ها. هنرهای صناعی اسلامی 1401; 6 (1) :112-103

URL: http://jih-tabriziau.ir/article-1-196-fa.html


1- دانشگاه هنر اصفهان
چکیده:   (193 مشاهده)
از روزگاران کهن، اسب­ها در میدان نبرد پابه‌پای سربازان و فرماندهان حضورداشته و ساخت پوشش­های محافظ، ازجمله نقاب صورت، در دوره­های مختلف مرسوم بوده است. علاوه بر نبوغ و علاقه هنرمندان به نقش اندازی، رجزخوانی در میدان جنگ، دلیلی بر افزایش تمایل، جهت هنرنمایی در این نمونه آثار بود. در نقاب‌های فلزی اسب‌های دوره صفوی نیز می‌توان نمونه‌های جالبی از نقوش را ملاحظه کرد که گاه با نقاب‌های فلزی اسب­های عثمانی اشتراکاتی دارد. هدف از این پژوهش، شناسایی وجوه اشتراک و افتراقِ نقاب‌های اسب این دو سلسله، دستیابی به دلیلِ این شباهت‌ها و تفاوت‌ها و انتساب‌های صورت گرفته به آن‌هاست. پرسش مطرح‌شده این است که: وجوه اشتراک و افتراق میان نقاب‌های فلزی اسب صفوی و عثمانی چیست؟ و تا چه حد انتساب‌های صورت گرفته به هر یک را می‌توان صحیح دانست؟ روش تحقیق توصیفی- تحلیلی بوده و مطالب به شیوۀ کتابخانه‌ای و میدانی گردآوری‌شده است. نتایج حاکی از آن است که باوجود عدم وحدت ظاهری در آثار عثمانی، شباهت‌ها و تفاوت‌هایی میان این دو وجود دارد؛ اما نمونه‌هایی از نقاب‌های فلزی اسب عثمانی وجود دارد که بسیار به نمونه‌های صفوی که وحدت صوریِ خود را حفظ کرده‌اند - شباهت دارد. در بیشتر نمونه‌های صفوی، فرم‌ها دارای خطوط نرم و یکدست بوده و زمینه اثر با نقوش پرکار پوشانده شده؛ اما در آثار عثمانی برخی نمونه‌ها دارای خطوط نرم و برخی شکسته و خشن است. نقوش، در مواردی پرکار بوده و در برخی، اندک و گاه بدون هیچ نقشی است. همچنین با توجه به شباهت بسیار برخی نمونه‌های عثمانی به آثار صفوی، نمی‌توان این مسئله را تنها برگرفته از تبادلات فرهنگی و تأثیرپذیری از هنر یکدیگر دانست و این فرضیه مطرح می‌شود که نمونه نقاب‌های فلزی اسب عثمانی، احتمالاً متعلق به فرهنگ ایران بوده و یا به دست هنرمندانِ ایرانی مقیم آن سرزمین، ساخته‌شده است.
 
متن کامل [PDF 2419 kb]   (25 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/4/9 | پذیرش: 1401/8/18 | انتشار: 1401/9/2

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه عمومی نشریات یکتاوب می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | http://www.journalsystem.ir/demo5

Designed & Developed by : Yektaweb