Zekavat S, Chareie A, Keshtgare ghasemi R. A comparative study of Jamshid’s kingdom and picture of him court in the Baysonqor’s Shahnameh and Tahmasp’s Shahnameh from the viewpoint of Erwin Panofsky Iconology. JIC 2021; 5 (1) : 5
URL:
http://jih-tabriziau.ir/article-1-127-fa.html
ذکاوت سحر، چارئی عبدالرضا، کشتگر قاسمی ریحانه. مطالعه تطبیقی نگارۀ پادشاهی جمشید و تصویر دربار او در شاهنامۀ بایسنقری و شاه طهماسبی از منظر شمایلشناسی اروین پانوفسکی. هنرهای صناعی اسلامی. 1400; 5 (1) :65-83
URL: http://jih-tabriziau.ir/article-1-127-fa.html
1- دانشگاه شاهد تهران ، zekavatsahar@gmail.com
2- دانشگاه شاهد تهران
چکیده: (3215 مشاهده)
یکی از شخصیتهای مهم و افسانهای شاهنامه فردوسی، جمشید است. جمشید شاه و جزئیات حکومت او در برخی نگارههای دونسخه به تصویر درآمده است. نگاره پادشاهی جمشید در شاهنامه بایسنقری و نگاره دربار جمشید در شاهنامه طهماسبی هردو بازنمایی تصویری پادشاهی جمشید و عملکردهای او است. اهمیت موضوع در هر دو نگاره ضرورت انجام پژوهش حاضر را ایجاب کرده و هدف پژوهش، شناسایی چگونگی بازنمایی شخصیت جمشید در شاهنامه بایسنقری و طهماسبی و نیز شناخت وجوه اشتراک و افتراق ویژگیهای جمشید و نوع تصویرسازی صحنهها در دو نگاره میباشد. بنابراین دو پرسش مطرح شده است: 1- شخصیت جمشید در دو نگاره پادشاهی جمشید و دربار جمشید در شاهنامههای بایسنقری و طهماسبی چگونه و با چه ویژگیهایی بازنمایی شده است؟ 2- چه عوامل فرهنگی، سیاسی و اجتماعی باعث شده جزئیات بیشتر و دقیقتری در نگاره شاهنامه شاه طهماسب نسبت به شاهنامهی بایسنقری اعمال شود؟ شایان ذکر است پژوهش پیشرو با جستوجو در منابع کتابخانهای و مشاهده دو نمونه نگاره، به شیوه توصیفی- تحلیلی- تطبیقی انجام شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد نگاره شاهنامه طهماسبی نسبت به نگاره شاهنامه بایسنقری جزئیات دقیقتری از حکومت جمشید را ارائه کرده و حکومت جمشیدشاه مقتدرانهتر، پرتجملتر و به صورت عناصر تصویری بیشتر و مفصلتر بازنمایی شده به طوریکه تعداد عناصر انسانی در نگاره بایسنقری 15 نفر و در نگاره طهماسبی 28 نفر به همراه تصویر دو دیو میباشد.
شمارهی مقاله: 5
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
مبانی نظری هنر اسلامی دریافت: 1400/1/31 | پذیرش: 1400/5/30 | انتشار: 1400/6/1