1- دانشگاه هنر تهران
2- دانشگاه هنر تهران ، f.hajiani@art.ac.ir
چکیده: (2916 مشاهده)
رنگها نیروها و انرژیهای درخشندهای هستند که در ابعاد مختلف زندگی از جمله پوشش اجتماعی افراد نمود دارند و بسته به تیرگی، روشنی و خصوصیات درونی خود، میتوانند بر زندگی فردی و اجتماعی شهروندان تأثیر مثبت و یا منفی بگذارند. افراد بهطور دقیق نمیدانند که رنگ لباس هایشان در ایجاد سرزندگی، سلامت روح و روان و نحوه ارتباط آنها نقش دارد. معمولا بیشتر انتخابهای رنگی در پوشش افراد بهویژه بانوان در اجتماع و محیط کار، به رنگهای تیره، تکراری و بیروح محدود میشود. این پژوهش با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر تیرهپوشی افراد در جامعه و پرداختن به آگاهی سازی حول محور کاربرد الگوهای رنگی مناسب و متنوع در لباس افراد، بهخصوص بانوان انجام شده است و میکوشد به این پرسش پاسخ دهد که بانوان چه دیدگاهی نسبت به تاثیرکاربرد رنگهای متنوع در پوششهای خود دارند؟ همچنین چه عواملی در انتخاب رنگ پوششهای اجتماعی افراد مؤثرند؟ تحقیق حاضر به لحاظ هدف کاربردی است که از طریق بررسی منابع کتابخانه ای و گردآوری و تحلیل داده ها با استفاده از پرســشنامه انجام پذیرفته اســت، از اینرو پژوهش موردنظر ماهیتی کمی دارد. جامعه آماری بانوان کارمند فروشگاههای زنجیرهای شهر تهران بوده که به روش تصادفی انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل دادههای کمی با نرمافزار SPSS26 انجام شده است. یافته های پژوهش حاضر نشان میدهد که بسیاری از بانوان باوجود اینکه معتقدند استفاده از رنگهای شاد و روشن در پوشش بر زندگی، روحیه و نحوه ارتباط آنها در اجتماع تاثیرگذار است، اما از نقش و تاثیر رنگها بر کیفیت شغلی خود در محیط کار آگاهی کافی ندارند. در نتیجه بهدلیل برخی عوامل تاثیرگذار همچنان تمایل به تیره-پوشی در لباسفرم و پوشش های اجتماعی خود دارند. در نهایت با توجه به عوامل تیره پوشی و بررسی این عوامل از دیدگاه بانوان مشخص شد که سه عامل"کمتر دیده شدن آلودگی لباسهای تیرهرنگ"، "نقش رنگهای تیره در لاغرتر و باریکتر نشاندادن اندام افراد"و "قابلیت راحتتر و بیشتر هماهنگی رنگهای تیره با رنگ سایر اجزای پوشش" در تمایل به تیرهپوشی بانوان تاثیر بیشتری دارند.
شمارهی مقاله: 8
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
مبانی نظری هنر اسلامی دریافت: 1400/1/30 | پذیرش: 1400/5/30 | انتشار: 1400/6/1