سال 5، شماره 1 - ( دوفصلنامه 1400 )                   جلد 5 شماره 1 صفحات 63-45 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ali abadi M, Paydar fard A, Nik nasab Z. Study and Analysis of the Illustrated Version Of Varqa and Gulshah Belonging to the Seljuk School of Painting. JIC 2021; 5 (1) : 4
URL: http://jih-tabriziau.ir/article-1-148-fa.html
علی آبادی مریم، پایدارفرد آرزو، نیک نسب زینب. بررسی و تحلیل نسخه مصور ورقه و گلشاه متعلق به مکتب نگارگری سلجوقی. هنرهای صناعی اسلامی. 1400; 5 (1) :45-63

URL: http://jih-tabriziau.ir/article-1-148-fa.html


1- دانشگاه بیرجند
2- دانشگاه هنراسلامی تبریز
چکیده:   (2083 مشاهده)
منظومه ورقه و گلشاه عَیوقی، نسخه خطی ارزشمند دوره سلجوقی است که کیفیت تصویرسازی و بازنمایی داستان آن توسط نگارگر، این نسخه را ماندگار کرده است. نسخه ورقه و گلشاه قدیمی‌ترین وکاملترین نسخه خطی عاشقانه و حماسی اسلامی است که می‌توان در آن ریشه‌های پیوند شعر و نقاشی را باز شناخت، دلیل انتخاب این نسخه، تطبیق نگاره ها با داستان آن است تا بتوان به موفقیت نگارگر در بیان تصویری سروده پیبرد. بر این اساس، برای بررسی محتوای داستان (جنبه های عاشقانه و حماسی)، پیرنگها که اساس داستان هستند، مورد توجه قرار گرفت. هدف پژوهش حاضر، بررسی و تحلیل محتوای سروده عیوقی بر اساس نگارهها و پیرنگهای اصلی است تا تطبیق یا عدم تطبیق شعر و نگاره بررسی شود. این پژوهش در پی پاسخگویی به این سوالات است: 1. نگارگری نسخه خطی ورقه و گلشاه تا چه اندازه بیانگر محتوای داستان و حاوی کدام پی-رنگهای داستان است ؟ 2. فضاسازی نگاره‌ها با توجه به متن نوشتاری چگونه بوده است؟ یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که در این نسخه مصور، تمام ویژگی‌های نگارگری دوره سلجوقی، نمود داشته و پیوستگی ارزشمندی با ادبیات دارد. نگارگر با به تصویر کشیدن 71 نگاره از نسخه کتابخانه موزه توپقاپی استانبول  حاوی مهمترین حوادث، شخصیتها و پیرنگهای اصلی داستان عیوقی، وفاداری تصویر به متن ادبی را نشان داده است. این داستان در قالب 17 پیرنگ اصلی طبقه بندی و مشخص شد که، نگارگر به تبعیت از متن، با حساسیت بسیار به آن‌ها پرداخته و نقاط عطف داستان را در4 پیرنگ(شالوده) و روایت‌های متعدد مصور کرده است. روش تحقیق پژوهش، توصیفی– تحلیلی و تطبیقی و روش گردآوری اطلاعات، کتابخانه‌ای است.
شماره‌ی مقاله: 4
متن کامل [PDF 3834 kb]   (945 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مبانی نظری هنر اسلامی
دریافت: 1400/2/15 | پذیرش: 1400/5/30 | انتشار: 1400/6/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه هنرهای صناعی اسلامی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Islamic Crafts

Designed & Developed by : Yektaweb